VOLKSWAGEN POLO 1.4 BENZİNLİ 2015 MODEL KULLANIM KLAVUZU
NOT : Bu klavuz aynı model aracın 2011-2012-2013-2014-2016 yıl üretimleriyle ufak tefek birtakım değişiklikler olsada hemen hemen uyum sağlamaktadır.
BÖLÜM-13
Pratik bilgiler...
İÇİNDEKİLER :
Basit arızalar ve sebepleri
İlk yardım setleri ve yerleri
Yedek lastik ve aksesuarları
Sürücü kapısı Manuel
kilitleme-Açma
Diğer kapılar Manuel Kilitleme
Bagaj kapağı Manuel açma
Vites kolu kilidi Manuel açma
(Varsa)
Jant kapakları
takılması-çıkarılması
Bijon kapakları
Hırsızlık önleyici bijon ve
adaptörleri
Kriko ve takılması
Lastik onarım seti
Lastik şişirilmesi ve kontrol
Sigortalar Akü üzerinde
Sigortalar pedalların üzerinde
Yanık sigortalar ve değişimi
Farların sökülmesi-Takılması
Far ampul değişimi
Tampon lamp. Ampul değişimi
Arka lampların sökülmesi
Arka lamp ampul değiştirilmesi
Plaka lamp sökülmesi
Star-Stop olmayan araçta AKÜ
takviyesi
Star-Stop olan araçta “ “
Ön ve arka çekme kancaları
takılması
Sorular ve cevaplar
Araç kullanımında araçta eksik fonksiyon ve hasar şüphesinde Volkswagen Yetkili Servisine gitmeden önce aşağıdaki bilgileri okuyun ve dikkate alın. Ek olarak Özellikler veya Kontrol listesi bölümleri yardımcı olabilir.
Özellik | Olası nedenler | Olası çözümler |
---|---|---|
Motor çalışmıyor. | Araç aküsü boşalmış. | - Takviye uygulanması ⇒ Takviye kablosu . -Araç aküsünün şarj edilmesi ⇒ Araç aküsü |
Yanlış araç anahtarı kullanılmış. | Geçerli araç anahtarı kullanın ⇒ Araç anahtar takımı | |
Yakıt rezervi çok düşük. | Yakıt alın ⇒ Yakıt alma . | |
Aracı, araç anahtarı ile kilitleyip açmak mümkün değil. | - Araç anahtarındaki pil boşalmış. -Araçtan çok uzak. -Tuşa menzil alanı dışında basılmış. | -Pili değiştirin.⇒ Araç anahtar takımı . -Araca yaklaşın. -Araç anahtarını senkronize edin.⇒ Araç anahtar takımı . -Araç kilidini manuel açın veya kilitleyin.⇒ Manuel kapama ve açma |
Olağandışı sesler. | Soğuk motor, fren destekli sistemler, otogaz alma | Sesler bölümünü dikkate alın. |
Tuhaf sürüş özelliği | Asistan sistemleri aktif | Asistan sistemleri bölümünü dikkate alın. |
Çift kavramalı şanzıman DSG® çok sıcak. | Aracı hemen durdurun ⇒ Otomatik şanzımanla sürüş . | |
Araçta kriko yok veya araçta stepne veya onarım seti yok | Araca bağlı donanım | Donanıma bağlı olduğundan doğrudan çözüm yok Gerekirse Volkswagen Yetkili Servisine başvurun ⇒ Alet takımı |
Araçta hareketlilik lastikleri. | ||
İç mekan denetimi yanlış alarm tetikliyor. | – Cam veya panoramik sürgülü ve açılır cam tavan açık. – Ayna askısı hareketli. – Mobil telefon araçta titreşiyor. | Yanlış alarm riskinin giderilmesi ⇒ Yanlış alarm riski . |
Yol doğru aydınlatılmamış. | -Far çok yüksek ayarlanmış. -Ampuller devre dışı. -Kısa far açık değil. | -Farı ayarlayın ⇒ Farlar -Ampulleri değiştirin ⇒ Ampul değişimi .-Kısa farı açın ⇒ Farlar |
Elektrik tüketicileri çalışmıyor. | Düşük araç aküsü durumu. | Araç aküsünü şarj etme ⇒ Araç aküsü . |
Düşük yakıt miktarı. | Yakıt alın ⇒ Yakıt alma . | |
Sigorta yanmış. | Sigortaları kontrol edin, gerekiyorsa değiştirin ⇒ Sigortalar . | |
Yakıt tüketimi belirtildiğinden fazla | -Kısa mesafe trafiği - Sabit olmayan gaz pedalı. | -Kısa mesafelerden kaçının. -Öngörülü sürüş yapın. -Eşit oranda gaz verin. |
Elektrikli tüketiciler açık | Gereksiz tüketicileri kapatın | |
Motor kumandası arızalı. | Arızanın giderilmesini sağlayın ⇒ Motor kumandası ve egzoz temizleme sistemi . | |
Lastik basıncı çok düşük. | Lastik basıncının adapte edilmesi ⇒ Tekerlek ve lastikler . | |
Rampa sürüşleri. | Doğrudan çözüm yok | |
Römorkla veya portbagajla sürüş | -İhtiyaç olup olmadığını kontrol edin. -İhtiyaç yoksa çıkartın. | |
Yüksek yükle sürüş. | Doğrudan çözüm yok | |
Yüksek devirle sürüş. | Bir üst vitesi seçin |
Acil durumda
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
UYARI
Yolda kalan araç kendiniz ve trafikteki diğer kişiler için yüksek kaza riski taşır.
- Mümkün ve güvenliyse, en kısa sürede aracı durdurun. Acil durumda tüm kapıların güvenli şekilde kilitlenmesi için aracı akan trafiğe güvenli mesafede durdurun. Diğer sürücüleri uyarmak için dörtlü flaşörleri açın.
- Kapılar kilitliyken kesinlikle çocukları veya yardıma muhtaç kişileri araçta bırakmayın. Bu, kişilerin araçta kapalı kalmasına neden olabilir. Araçta kapalı kalan kişiler çok yüksek veya çok düşük sıcaklığa maruz kalabilir.
Kendinizi ve aracı emniyete alma
Şek.. 150 Gösterge tablosunun ortasında: Dörtlü flaşör düğmesi.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Yolda kalan aracın emniyete alınmasına dair yasal kuralları dikkate alın. Birçok ülkede örn. dörtlü flaşörün açılması ve uyarı yeleği giyilmesi gereklidir.
Kontrol listesi
Aracı akan trafiğe karşı güvenli bir mesafede ve uygun zeminde durdurun .
tuşu ile dörtlü flaşörü açın .
El frenini sıkıca çekin Frenleme, durma ve park etme.
Vites kolunu nötr konuma veya P vites kolu konumuna getirin .
Motor durdurulmalı ve araç anahtarı kontak kilidinden çıkartılmalıdır .
Tüm yolcular araçtan inmeli ve akan trafiğe güvenli bir alanda durmalıdır, örn. tabela arkası
Aracı terk ederken tüm araç anahtarlarını yanınıza alın.
Trafikte aracınızın fark edilmesi için reflektörü kurun.
Motoru yeterince soğutun ve gerekirse Yetkili Servisten yardım isteyin.
Kendinizin ve yolcuların güvenliği için aşağıdakileri belirtilen sırada dikkate alın ⇒ :
Dörtlü flaşör açıkken örn. çekme sırasında yön değişikliği veya şerit değiştirme sinyal kolu ile belirtilebilir. Dörtlü flaşörler geçici olarak kesilir.
Dörtlü flaşörün örneklerle açılması:
- Arkadan gelen trafiği uyarmak için önde giden trafik aniden yavaşladığında veya bir yoğunluğa ulaşıldığında.
- Acil durumda.
- Araç çalışmadığında.
- Çekme sırasında.
Flaşör sisteminin kullanımına dair bölgesel talimatları daima dikkate alın.
Şayet dörtlü flaşörler çalışmıyorsa, trafikteki diğer kullanıcılara karşı başka bir yöntemle -yasal talimatlara uygun olarak- yolda kalan araca dikkat etmeleri sağlanmalıdır.
UYARI
Kendi güvenliğiniz için önemli olan kontrol listesini dikkate almadığınızda kaza ve ağır yaralanmalar meydana gelebilir.
- Kontrol listesindeki uygulamalara daima uyun ve genel olarak geçerli güvenlik önlemlerini dikkate alın.
UYARI
Egzoz sistemi parçaları çok sıcaktır. Bundan dolayı yangın ve ağır yaralanmalar meydana gelebilir.
- Aracı egzoz sistemi parçalarının araç altında kuru ot gibi kolay alev alan malzemelerle temas edebileceği şekilde park etmeyin.
Dörtlü flaşör çok uzun süre açık kaldığında - kontak kapalı olsa bile - akü boşalır.
Yaklaşık 80 km/sa (50 mph) üzerinde bir hızda tam frenlemede arkadan gelen araçları uyarmak amacıyla fren lambası yanıp söner. Frenleme sürerse 10 km/sa (6 mph) altındaki bir hızda dörtlü flaşör otomatik olarak açılır. Fren lambası sürekli yanar. Hızlanırken dörtlü flaşör tekrar kendiliğinden kapanır.
İlkyardım seti ve reflektör
Şek.. 151 Bagaj bölmesi: İlkyardım seti tutucusu.
Şek.. 152 Bagaj bölmesinde A: Yükleme kenarı altında reflektör B: Alet takımında reflektör
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
İlkyardım seti
İlkyardım seti bagaj bölmesinde sol tutucuya sabitlenebilir ⇒ Şek.. 151 (ok).
İlkyardım seti yasal taleplere uygun olmalıdır. İçindekilerin son kullanma tarihine dikkat edin.
Yükleme kenarı altındaki reflektör (Sürüm A)
- Tutucuyu aşağı katlayın ve reflektörü çıkartın.
Alet takımındaki reflektör (sürüm B)
UYARI
Gevşek cisimler ani sürüş veya fren manevrasında ve kaza durumunda araç iç mekanında savrulabilir ve ağır yaralanmalara neden olabilir.
- İlkyardım seti ve reflektör tutucuya güvenli biçimde sabitlenmelidir.
Manuel kapama ve açma
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Kapılar ve bagaj kapağı, örneğin; araç anahtarı veya merkezi kilit devre dışı kaldığında kısmen manuel kilitlenip açılabilir.
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
UYARI
Dikkatsizce manuel kapama veya manuel açma ağır yaralanmaya neden olabilir.
- Dışardan kilitlenen bir araçta kapılar ve camlar içerden açılmaz.
- Çocukları veya yardıma muhtaç kişileri hiçbir zaman araç içinde yalnız bırakmayın. Bu kişiler bir acil durumda aracı terk edemeyecekleri gibi kendilerine de yardım edebilecek durumda değillerdir.
- Her şeyden önce mevsime göre kapalı bir araçta küçük çocukların zarar görebileceği veya ölüme sebep olabilecek şekilde çok yüksek veya çok düşük sıcaklık oluşabilir.
UYARI
Kapıların, bagaj kapağının ve panoramik sürgülü ve açılır cam tavanın çalışma alanı risklidir ve yaralanmalara neden olabilir.
- Kapılar, bagaj kapağı ve panoramik sürgülü ve açılır cam tavan sadece çalışma alanında kimse olmadığında açılıp kapatılmalıdır.
NOT
Araç hasarlarını önlemek için acil kapama veya acil açma uygulamasında parçaları dikkatli sökün ve tekrar doğru takın.
Sürücü kapısının manuel açılması veya kilitlenmesi
Şek.. 153 Kilit silindirine sahip sürücü kapısındaki kapı kolu
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Manuel kilitlemede kural olarak tüm kapılar kilitlenir. Manuel kilit açmada sadece sürücü kapısının kilidi açılır. Hırsızlık önleme sistemi bilgilerini dikkate alın ⇒ Merkezi kilit ve kilit sistemi .
Ön yolcu kapısı kapı kolunda kilit silindiri olan araçlarda, ön yolcu kapısındaki manuel kilitleme yöntemi aynıdır.
Kilit açma sırasında özellikler:
- Hırsızlık önleme sistemi kilitleri açık araçta aktif kalır. Fakat alarm tetiklenmez ⇒ Merkezi kilit ve kilit sistemi
- Sürücü kapısı açıldığında 15 sn. içinde kontak açılmazsa alarm tetiklenir.
- Kontağı açın. Kontağın açılmasında elektronik immobilizer geçerli bir araç anahtarının varlığını algılar ve hırsızlık uyarı sistemini devre dışı bırakır.
Hırsızlık önleme sistemi araç manuel kilitlendiğinde araç anahtarı ile aktifleşmez ⇒ Merkezi kilit ve kilit sistemi
Ön yolcu kapısı ve arka kapıların manuel kilitlenmesi
Şek.. 154 Arka sağ kapının ön tarafında: Acil kilitleme, üzeri kauçuk conta ile kapatılmıştır.
Şek.. 155 Acil bir durumda aracın araç anahtarı ile kilitlenmesi.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Ön yolcu kapısı ve arka kapılar her zaman manuel kilitlenebilir. Hırsızlık uyarı sistemi burada aktifleştirilmez.
- Kapıyı açın.
- Dışarı katlanan anahtar dilini girintiye takın ve araç anahtarını araçtan ok yönünde çevirin ⇒ Şek.. 155 .
- Lastik fitili tekrar sabitleyin ve kapıyı tamamen kapatın.
- Kapının kilitlenmesini kontrol edin.
- İşlemi diğer kapılarda da uygulayın.
- Aracı Yetkili Serviste kontrol ettirin.
Kapılar içten kapı kolunun çekilmesi ile açılır. Gerekirse kapı kolu iki defa çekilmelidir ⇒ Merkezi kilit ve kilit sistemi .
Ön yolcu kapısı kapı kolunda kilit silindirine sahip araçlarda manuel kilitleme sürücü kapısındaki gibidir ⇒ Sürücü kapısının manuel açılması veya kilitlenmesi .
Bagaj kapağını manuel açma
Şek.. 156 Bagaj bölmesinde: Bagaj kapağının acil durumda açılması.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
- İçerden bagaja ulaşabilmek için eşyaları çıkartın.
- Dışa katlanan anahtar dilini yatay konumda deliğe takın.
- Araç anahtarını ok yönünde itin ⇒ Şek.. 156 ve bagaj kapağını dışa bastırın. Bu sırada araç anahtarını tekrar çıkartın.
Vites kolu kilidini manuel açma
Şek.. 157 Vites kulisi kapağını çıkartın.
Şek.. 158 Vites kolu kilidini manuel açın
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Akım beslemesinin kesilmesi durumunda, örneğin; akü boşaldığında araç çekilmek zorunda ise, manuel kilit açma düzeneğinin yardımıyla vites kolu önceden N konumuna getirilmelidir.
Manuel kilit açma vites kulisi kapağı altında sürüş yönünde bakıldığında sağ tarafta bulunur. Vites kolu kilidini açmak için uygun bir cisim örn. tornavida gereklidir.
Ön hazırlıklar
- El frenini sıkıca çekin.
- Kontağı kapatın.
Vites kulisi kapağını çıkartın.
Vites kolu kilidini manuel açma
- Vites kolundaki kilit tuşuna basın ve vites kolunu N konumuna getirin.
UYARI
El freni sıkı çekilmediği sürece kesinlikle vites kolunu P konumundan çıkarmayın. Rampada veya eğimli yolda araç harekete geçebilir ve kaza ve yaralanmaya neden olabilir.
NOT
Araç motor dururken ve vites kolu N konumundayken uzun süre veya yüksek hızda kayarsa (örn. çekme sırasında) otomatik şanzıman zarar görür.
Alet takımı
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Arıza durumunda aracı emniyete alırken ilgili ülkenin yasal talimatlarını dikkate alın.
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
- Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar
UYARI
Gevşek alet takımı, onarım seti veya stepne ani sürüş veya fren manevrasında ve kaza durumunda araç iç mekanında savrulabilir ve ağır yaralanmalara neden olabilir.
- Alet takımı, arıza seti ve stepne veya küçük ebatlı stepnenin emniyetli biçimde bagaj bölmesine sabitlenmesine dikkat edin.
UYARI
Uygun olmayan veya hasarlı alet takımı kaza ve yaralanmaya neden olabilir.
- Kesinlikle uygun olmayan veya hasarlı alet takımı ile çalışmayın.
Saklama
Şek.. 159 Bagaj bölmesinde taban dolgusunun altında: A: Stepne ve römork topuzu olmayan alet takımı, B: Stepne ve römork topuzu olan alet takımı, C: Küçük ebatlı stepne ve römork topuzu olmayan alet takımı
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Alet takımı, stepne, küçük ebatlı stepne veya lastik onarım seti ve römork çekme aparatı bagaj bölmesindeki bagaj tabanının altında bulunmaktadır.
Taban dolgusunu kaldırmak için önce değişken bagaj tabanını yukarı katlayın ve emniyete alın ⇒ Bagaj bölmesi
Bagaj bölmesinde saklama | Davranış |
---|---|
Taban dolgusu altında bir köpük parçada⇒ Şek.. 159 A: | - Taban dolgusunu ilmeğe kaldırın ve asın. |
- Tutucu bandı açın. | |
- Köpük parçalarını araç aletleri ile çıkartmak. | |
Taban dolgusu altında bir haznede ⇒ Şek.. 159 B: | - Taban dolgusunu ilmeğe kaldırın ve asın. |
- Hazneyi açmak için yaylı kulakları (oklar) dışa bastırın. | |
her iki köpük parçalarının yanında veya acil durum lastiğinin altında ⇒ Şek.. 159 C tavan örtüsünün alt kısmında: | - Taban dolgusunu ilmeğe kaldırın ve asın. |
- Gerektiğinde acil durum lastiğini çıkartın ⇒ Tekerlek ve lastikler . |
Kullandıktan sonra güvenli biçimde muhafaza etmek için krikoyu eski yerine sabitleyin.
Temel parçalar
Şek.. 160 Alet takımının temel parçaları.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Alet takımı kapsamı araç donanımına bağlıdır. Aşağıda azami kapsam açıklanmıştır.
Alet takımının temel parçaları⇒ Şek.. 160
- Bijonlar için altı kenar saplı olan tornavida. Tornavida ucu (tork) çıkarılabilmektedir.
- Hırsızlık önleme bijonu adaptörü. Volkswagen bijonların adaptörlerini alet takımında araçla birlikte saklamanızı tavsiye eder. Adaptörün ön kısmında bijon korumasının kod numarası mevcuttur. Bu numara yardımıyla kaybolduğunda yedek adaptör alınabilir. Bijon emniyetinin kod numarasını not edin ve araçtan ayrı bir yerde saklayın.
- Cıvatalanabilir çekme kancası.
- Tekerlek jant kapaklarını veya bijon kapaklarını çıkarmak için tel kanca
- Kriko. Krikoyu tekrar alet kutusuna koymadan önce kriko çenesini tamamen geriye çevirin. Ardından krikoyu emniyetli biçimde taşımak için dirseği kriko tarafına doğru gerin.
- Bijon.
Tekerlek kapakları
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
UYARI
Uygun olmayan tekerlek kapakları ve tekerlek kapaklarının yanlış montajı kaza ve ağır yaralanmalara neden olabilir.
- Yanlış takılan tekerlek kapakları sürüş sırasında ayrılabilir ve diğer araçlar için risk oluşturabilir.
- Hasarlı tekerlek kapaklarını kullanmayın.
- Fren soğutması için hava akışının kesilmemesine veya azalmamasına dikkat edin. Bu, tekerlek kapaklarının sonradan montajı için de geçerlidir. Yetersiz hava akışı fren yolunu büyük ölçüde uzatabilir.
NOT
Tekerlek kapakları, araca hasar vermemek için dikkatlice sökülür ve tekrar doğru şekilde takılır.
Jant kapağı
Şek.. 161 Tam boy jant kapağının çıkartılması.
Şek.. 162 Vidalı tam jant kapaklarını sökmek.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Tam boy jant kapağının çıkartılması ve takılması
- Tel kancayı jant kapağının girintisine takın.
- Tam boy jant kapağının takılması sırasında, janta subap kesiti lastik subabına oturacak şekilde bastırılmalıdır ki, kapak güvenli bir biçimde çepeçeve otursun.
Cıvatalı tam jant kapaklarının sökülmesi
Jant kapakları ⇒ Şek.. 162① bijonlar ile sabitlenmiştir ve çıkartılamazlar.
- Jant kapağı ile tekerleğin sökülmesi.
Cıvatalı tam jant kapaklarının takılması
- Tekerlek yerleştirilir.
- Jant kapağını ilk bijonun üzerinden çekin ve yerleştirin.
- Diğer dört bijonu monte edilmesi ve elle sıkılması.
NOT
Jant kapağı sıkıca sabitlenmiş olabilir ve bundan dolayı sertçe dışarı çekilmemelidir.
Bijon anahtarı kapakları
Şek.. 163 Bijon koruyucu başlıklarının çekilerek çıkarılması.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Kapaklar bijon anahtarının korunmasını sağlar ve tekerlek değişiminde tekrar takılmalıdır.
Hırsızlık önlemli bijonlar ayrı bir koruyucu başlığa sahiptir. Bu kapak diğer bijonlara oturmaz, sadece hırsızlık önleyici bijona uygundur.
Tekerlek değişimi
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Bazı araç sürümleri ve araç modelleri fabrika tarafından kriko ve bijon anahtarı olmadan teslim edilir. Bu durumda tekerlek değişimi Yetkili Servis tarafından yapılmalıdır
Bir tekerlek değişimini sadece aracı güvenli şekilde park ettiğinizde ve gerekli işlemleri biliyorsanız ve uygun aletlere sahipseniz kendiniz uygulayın! Aksi takdirde Yetkili Servise başvurun .
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
UYARI
Bir tekerlek değişimi her şeyden önce yol kenarında yapılırsa tehlikeli olabilir. Ağır yaralanma riskini azaltmak için aşağıdakilere dikkat edin:
- Mümkün ve güvenliyse, en kısa sürede aracı durdurun. Tekerlek değişimini uygulamak için aracı akan trafiğe güvenli bir mesafede durdurun.
- Tüm yolcuları, özellikle çocukları tekerlek değişimi sırasında çalışma alanı dışında tutun.
- Diğer sürücüleri uyarmak için dörtlü flaşörleri açın.
- Zeminin düz ve sabit olmasına dikkat edin. Gerekirse geniş yüzeyli, stabil bir kriko altlığı kullanın.
- Tekerlek değişimini sadece gerekli işlemleri biliyorsanız kendiniz uygulayın. Aksi takdirde Yetkili Servise başvurun .
- Tekerlek değişimi için daima uygun ve hasarsız aletler kullanın.
- Aracın istenmeden hareket etmesini önlemek için daima motoru durdurun, el frenini sıkı çekin, vites kolunu P konumuna getirin veya düz şanzımanda bir vitese takın.
- Bir tekerlek değişiminden sonra bijonların sıkma torkunu kusursuz çalışan tork anahtarı ile kontrol edin.
Tekerlek değişimi ön hazırlıkları
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Kontrol listesi
Bir lastik arızası durumunda araç akan trafiğe güvenli bir mesafede ve düz ve sabit zeminde park edilmelidir.
El frenini sıkıca çekin Frenleme, durma ve park etme.
Otomatik şanzıman: Otomatik şanzımanda vites kolunu P konumuna getirin.Vites geçişi
Motor durdurulmalı ve araç anahtarı kontak kilidinden çıkartılmalıdır Motorun çalıştırılması ve durdurulması.
Düz şanzıman: Vitese takın Vites geçişi.
Tüm yolcular araçtan inmeli ve güvenli bir alanda durmalıdır, örn. bariyer arkası.
Karşıdaki tekerleği bir taş veya benzeri cisimle bloke edin.
Römork kullanımında: Römorku çeken araçtan ayırın ve uygun şekilde park edin.
Bagaj bölmesi yüklüyken: Bagajları çıkartın.
Stepne veya küçük ebatlı stepneyi ve alet takımını bagaj bölmesinden çıkartın.
Tekerlek kapaklarını çıkartın Tekerlek kapakları.
Aşağıdaki çalışmalar daima tekerlek değişimi hazırlıkları olarak belirtilen sırada uygulanmalıdır ⇒ :
UYARI
Kendi güvenliğiniz için önemli olan kontrol listesini dikkate almadığınızda kaza ve ağır yaralanmalar meydana gelebilir.
- Kontrol listesindeki uygulamalara daima uyun ve genel olarak geçerli güvenlik önlemlerini dikkate alın.
Bijonlar
Şek.. 164 Tekerlek değişimi: Bijonların gevşetilmesi.
Şek.. 165 Tekerlek değişimi: Hırsızlık önleyici bijon ve adaptör
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Bijonları gevşetmek için sadece araca ait bijon anahtarını kullanın.
Araç kriko ile kaldırılmamışsa bijonları sadece bir tur gevşetin.
Bir bijon gevşetilmiyorsa ayağınızla bijon anahtarının ucuna dikkatlice bastırın. Bu sırada araçta sabit durun ve güvenli şekilde durmaya dikkat edin.
Bijonların gevşetilmesi
Hırsızlık önleyici bijonların gevşetilmesi
- Hırsızlık önleme bijonu adaptörünü alet takımından alın.
- Bijon anahtarını dayanma noktasına kadar adaptöre itin.
Bijonlara dair önemli bilgiler
Jantlar ve bijonlar yapısal olarak fabrika montajlı tekerleklere uyarlanmıştır. Yeni jant aldığınızda yeni janta ait boyu ve şekli aynı olan bijonlar kullanılmalıdır. Tekerleklerin sıkı oturması ve fren sisteminin işlemesi buna bağlıdır.
Bu durumda aynı yapım sırasındaki araçların bijonlarını kullanmayın.
Bijonların sıkma torku
Çelik ve hafif metal jantlarda bijonlar için öngörülmüş sıkma torku 120 Nm'dir. Bir tekerlek değişiminden sonra bijonların sıkma torkunu kusursuz çalışan tork anahtarı ile kontrol edin.
Korozyona uğramış veya zor hareket eden bijonlar sıkma torku kontrolünden önce yenilenmeli ve tekerlek poryasındaki diş geçişleri temizlenmelidir.
Bijonları ve tekerlek poryasındaki dişleri kesinlikle greslemeyin veya yağlamayın. Belirtilen sıkma torkuyla sıkılmış olsalar bile sürüş esnasında gevşeyebilirler.
UYARI
Uygun sıkılmayan bijonlar sürüş sırasında gevşeyebilir ve kazalara, ağır yaralanmaya ve araç kontrolünün kaybedilmesine neden olabilir.
- Sadece ilgili janta ait bijonları kullanın.
- Kesinlikle farklı bijonlar kullanmayın.
- Bijonlar ve tekerlek poyralarının dişleri temiz ve kolay hareket ediyor olmalı ve yağ ve gresten arınmış olmalıdır
- Bijonları gevşetmek ve sabitlemek için sadece fabrika tarafından araçla verilen bijonları kullanın.
- Araç kriko ile kaldırılmamışsa bijonları sadece bir tur gevşetin.
- Bijonları ve tekerlek poryasındaki dişleri kesinlikle greslemeyin veya yağlamayın. Belirtilen sıkma torkuyla sıkılmış olsalar bile sürüş esnasında gevşeyebilirler.
- Cıvatalarla sabitlenmiş jant çemberli jantlarda cıvataları kesinlikle gevşetmeyin.
- Bijonlar düşük sıkma torku ile sıkılırsa sürüş sırasında bijonlar ve jant gevşeyebilir. Aşırı sıkılmış bijonlar, bijonların veya bijona deliklerinin zarar görmesine neden olabilir.
Aracın kriko ile kaldırılması
Şek.. 166 Kriko tespit noktası.
Şek.. 167 Kriko aracın sol tarafında arkaya yerleştirilir.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Kriko sadece gösterilen tespit noktalarından (kaportadaki işaretler) takılmalıdır ⇒ Şek.. 166 Her tekerleğin kendine ait bir bağlantı noktası vardır ⇒ .
Araç sadece kriko tespit noktalarından yukarı kaldırılmalıdır.
Kontrol listesi
Aracı kaldırmak için düz ve sabit bir zemin seçin.
Motoru kapatın, düz şanzımanda bir vitese takın veya otomatik şanzımanda vites kolunu P konumuna getirin Vites geçişi ve el frenini çekin Frenleme, durma ve park etme
Karşıdaki tekerleği katlanır kama veya benzeri uygun cisimle bloke edin.
Römork kullanımında: Römorku çeken araçtan ayırın ve uygun şekilde park edin.
Değiştirilecek tekerleğin bijonunu gevşetin Bijonlar.
Aracın altında değiştirilecek tekerlekten sonraki kriko tespit noktasını arayın.
Krikoyu aracın tespit noktası altında duracak şekilde yukarı çevirin.
Kriko ayağının tüm yüzeyi ile tabana emniyetli şekildeoturmasını ve oturma noktasının tam altında olmasını kontrol edin .
Krikoyu düzenleyin ve aynı anda kriko çenesini çene aracın altındaki çubuğu kavrayana kadar yukarı çevirin.
Krikoyu tekerlekler zeminden kalkana kadar yukarı çevirin.
Kendinizin ve yolcuların güvenliği için aşağıdakileri belirtilen sırada dikkate alın ⇒ :
UYARI
Uygun olmayan kriko kullanımı aracın krikodan kaymasına ve ağır yaralanmalara neden olabilir. Ağır yaralanma riskini azaltmak için aşağıdakilere dikkat edin:
- Sadece Volkswagen tarafından araç için onaylı krikoları kullanın. Volkswagen modeli için olanlar dahil diğer krikolar kayabilir.
- Zemin düz ve sağlam olmalıdır. Eğik veya yumuşak zemin aracın krikodan kaymasına neden olabilir. Gerekirse geniş yüzeyli, stabil bir kriko altlığı kullanın.
- Krikonun kaymasını önlemek için örneğin fayans gibi kaygan zeminler üzerine kaymayan malzemeler (örneğin lastik paspas gibi) koymalısınız.
- Krikoyu sadece açıklanan alanlara yerleştirin. Kriko çenesi marşpiye çubuğunu sarmalıdır ⇒ Şek.. 167
- Kesinlikle kol veya bacağınızı sadece kriko ile kaldırılmış araç altına sokmayın.
- Aracın altında çalışılacaksa, araç ayrıca uygun takozlarla güvenli bir şekilde desteklenmelidir.
- Yana eğik olduğunda veya motor çalışırken kesinlikle aracı kaldırmayın.
- Araç kaldırılmışken motor kesinlikle çalıştırılmamalıdır. Motordaki titreşimler sonucu araç krikodan düşebilir.
UYARI
Kendi güvenliğiniz için önemli olan kontrol listesini dikkate almadığınızda kaza ve ağır yaralanmalar meydana gelebilir.
- Kontrol listesindeki uygulamalara daima uyun ve genel olarak geçerli güvenlik önlemlerini dikkate alın.
Tekerlek değişimi
Şek.. 168 Tekerlek değişimi: Bijonların tornavidanın sapı ile çıkartılması.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Tekerleğin çıkartılması
- Gevşetilen bijonları alyen anahtarla tornavida sapında ⇒ Şek.. 168 tamamen çıkartın ve temiz bir zemine bırakın.
- Tekerleği çıkartın.
Stepnenin veya küçük ebatlı stepnenin takılması
Lastiklerin dönüş yönüne dikkat edin ⇒ Yönlü lastikler
- Stepneyi veya küçük ebatlı stepneyi takın
- Tüm diğer bijonları saat yönünde takın ve alyen yardımıyla tornavida kolunda hafif sıkın.
- Hırsızlık önleme bijonlarında adaptörü kullanın.
- Aracı kriko ile indirin.
- Tüm bijonları bijon anahtarı ile saat yönünde sıkın ⇒ . Bu sırada sonraki değil daima karşıdaki bijona geçin.
UYARI
Hatalı bir sıkma torku veya uygun şekilde kullanılmayan bijonlar araç kontrolünün kaybedilmesine, kazalara ve yaralanmalara neden olabilirler.
- Tüm bijonlar ve tekerlek poryasındaki dişler temiz, yağdan ve gresten arınmış olmalıdır. Bijonlar daima kolay hareket etmeli ve öngörülen sıkma torku ile sıkılmalıdır.
- Tornavida sapındaki alyen sadece çevirmek içindir, gevşetmek veya sıkmak için bijon kullanın.
Tekerlek değişiminden sonra
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
- Stepneyi, küçük ebatlı stepneyi veya değiştirilen tekerleği bagaj bölmesine güvenli biçimde yerleştirin.
- Hasarlı tekerleği en kısa sürede değiştirin.
Lastik kontrol göstergesine sahip araçlarda tekerlek değişiminden sonra sistemin yeniden formasyonu yapılmalıdır ⇒ Lastik kontrol sistemi .
Onarım seti
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Onarım seti ile (Tire Mobility Set) yabancı cisimler veya çizilme nedeniyle meydana gelen ve 4 mm çapına kadar olan lastik hasarları güvenli biçimde yalıtılabilir. Yabancı maddeleri (örneğin cıvata veya çivi) lastikten çıkartmayın.
Lastiğe sıvı conta doldurduktan sonra yakl. 10 dakika sürüşten sonra lastik basıncını mutlaka tekrar kontrol edin.
Bir lastiğin doldurulması için arıza seti sadece araç güvenli biçimde park edildiğinde, gerekli uygulama ve güvenlik talimatları biliniyorsa ve doğru onarım seti mevcutsa kullanılmalıdır! Aksi takdirde Yetkili Servise başvurun .
Lastik sıvı contası aşağıdaki durumlarda kullanılmamalıdır:
- Jantta hasar olması durumunda
- -20 °C (-4 °F) altındaki dış ortam sıcaklığında.
- Lastikte 4 mm'den daha büyük olan kesikler ve delinmelerde
- Çok düşük basınçlı lastiklerle veya havasız lastiklerle sürüşte
- Lastik dolum şişesinin son kullanım tarihi geçmişse
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
UYARI
Onarım setinin kullanımı her şeyden önce lastikler yol kenarında şişirildiğinde tehlikeli olabilir. Ağır yaralanma riskini azaltmak için aşağıdakilere dikkat edin:
- Mümkün ve güvenliyse, en kısa sürede aracı durdurun. Lastiği şişirmek için aracı akan trafiğe güvenli bir mesafede durdurun.
- Zeminin düz ve sabit olmasına dikkat edin.
- Tüm yolcuları, özellikle çocukları tekerlek değişimi sırasında çalışma alanı dışında tutun.
- Diğer sürücüleri uyarmak için dörtlü flaşörleri açın.
- Arıza setini sadece gerekli işlemleri biliyorsanız kullanın. Aksi takdirde Yetkili Servise başvurun .
- Lastik onarım seti sadece acil durumda bir sonraki Yetkili Servise ulaşmak amacıyla kullanılmalıdır.
- Onarım seti ile onarılan bir lastik en kısa sürede değiştirilmelidir.
- Sıvı conta sağlığa zararlıdır ve cilde temas ettiğinde hemen yıkanmalıdır.
- Onarım setini sadece çocukların ulaşamayacağı yerlerde muhafaza edin.
- Kriko araç için onaylı olsa da kriko kullanmayın.
- Aracın istenmeden hareket etmesini önlemek için daima motoru durdurun, el frenini sıkı çekin, vites kolunu P konumuna getirin veya düz şanzımanda bir vitese takın.
UYARI
Sıvı conta ile doldurulan bir lastik eski lastiklerle aynı sürüş özelliğine sahip değildir.
- 80 km/sa (50 mph) üzerinde hızla sürüş yapmayın.
- Tam gazla hızlanmalardan, aşırı frenlemelerden ve virajlara hızlı girmekten kaçının.
- Maksimum 80 km/sa (50 mph) ile sadece 10 dk. sürüş yapın, ardından lastikleri kontrol edin.
Kullanılan veya bozulan sıvı contayı yasal talimatlara uygun olarak imha edin.
Yeni bir lastik dolum şişesini bir Volkswagen Yetkili Servisinden alabilirsiniz.
Onarım seti üreticisinin ayrı kullanım kılavuzunu dikkate alın.
Onarım seti temel parçaları
Şek.. 169 Temsili gösterim: Lastik onarım setinin temel parçaları.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Lastik onarım seti bagaj tabanının altında bulunmaktadır. Aşağıdaki temel parçalardan oluşur ⇒ Şek.. 169 :
- Subap tornavidası
- max. 80 km/sa veya max. 50 mph hız bilgilerine sahip etiket
- Kapama tapalı dolum hortumu
- Hava kompresörü
- Lastik dolum hortumu
- Lastik basıncı göstergesi1)
- Hava tahliye cıvatası2)
- AÇMA ve KAPAMA düğmesi
- 12-Volt kablo soketi
- Sızdırmazlık maddeli lastik dolum şişesi 1)
- Yedek subap takımı
Subap tornavidası ① alt ucunda subap takımına giren bir uca sahiptir. Subap takımı sadece bu şekilde lastik subabından çıkartılabilir ve tekrar takılabilir. Bu yedek subap takımı ⑪ için de geçerlidir.
1) Kompresöre de entegre edilebilir.
2) Bunun yerine kompresörde bir tuş da bulunabilir.
Ön hazırlıklar
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Kontrol listesi
Bir lastik arızası durumunda araç akan trafiğe güvenli bir mesafede ve düz ve sabit zeminde park edilmelidir.
El frenini sıkıca çekin Frenleme, durma ve park etme.
Otomatik şanzıman: Otomatik şanzımanda vites kolunu P konumuna getirin.Vites geçişi
Motor durdurulmalı ve araç anahtarı kontak kilidinden çıkartılmalıdır Motorun çalıştırılması ve durdurulması.
Düz şanzıman: Vitese takın Vites geçişi.
Tüm yolcular araçtan inmeli ve güvenli bir alanda durmalıdır, örn. bariyer arkası.
Dörtlü flaşörü açın ve reflektörü yerleştirin Acil durumda. Yasal talimatlara dikkat edin.
Onarımın onarım seti ile mümkün olup olmadığını kontrol edin Lastik sıvı contası aşağıdaki durumlarda kullanılmamalıdır:
Römork kullanımında: Römorku çeken araçtan ayırın ve uygun şekilde park edin.
Bagaj bölmesi yüklüyken: Bagajları çıkartın.
Onarım setini bagaj bölmesinden alın
Onarım setindeki etiketi ② gösterge tablosuna sürücünün görüş alanında bir alana yapıştırın.
Yabancı maddeleri (örneğin cıvata veya çivi) lastikten çıkartmayın.
Aşağıdaki çalışmalar daima lastiğin şişirilmesi hazırlıkları olarak belirtilen sırada uygulanmalıdır ⇒ :
UYARI
Kendi güvenliğiniz için önemli olan kontrol listesini dikkate almadığınızda kaza ve ağır yaralanmalar meydana gelebilir.
- Kontrol listesindeki uygulamalara daima uyun ve genel olarak geçerli güvenlik önlemlerini dikkate alın.
Lastiğin yalıtılması ve pompalanması
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Lastiklerin onarılması
- Subap kapağını lastik subabından çıkartın.
- Subap tornavidası ⇒ Şek.. 169① ile subap takımını lastik subabından çıkartın ve temiz bir zemine koyun.
- Dolum hortumunu ⇒ Şek.. 169③ lastik dolum şişesine saat yönünde cıvatalayın. Kapaktaki folyo otomatik olarak delinir.
- Şişeyi tabanı yukarı gelecek şekilde tutun ve tüm sıvı contayı lastiğe doldurun.
- Boşalan lastik dolum şişesini subabtan çıkartın.
Lastiğin şişirilmesi
- Araç motorunu çalıştırın ve çalışır bırakın.
- Havalı kompresörü 2,0 - 2,5 bara (29 – 36 psi / 200 – 250 kPA) ulaşana kadar çalıştırın ⇒ Maksimum çalışma süresi 8 dakika⇒ .
- Havalı kompresörü kapatın.
- Hava basıncı 2,0 - 2,5 bara (29 – 36 psi / 200 – 250 kPA) ulaşmıyorsa lastik dolum hortumunu lastik subabından çıkartın.
- Sıvı contanın lastikte dağılması için yakl. 10 dakika ileri veya geri sürüş yapın.
- Havalı kompresörün lastik dolum hortumunu tekrar lastik subabına cıvatalayın ve pompalama işlemini tekrarlayın.
- Hala gerekli basınca ulaşılmıyorsa lastik büyük ölçüde hasarlı demektir. Lastik, lastik onarım seti ile artık onarılamaz. Sürüşe devam etmeyin! Yetkili Servise başvurun ⇒ .
- Havalı kompresörü ayırın ve lastik dolum hortumunu lastik subabından çıkartın
- 2,0 - 2,5 bar (29 – 36 psi / 200 – 250 kPA) lastik basıncına ulaşıldığında derhal maksimum 80 km/sa (50 mph) hızla sürüş yapın.
UYARI
Lastik dolum hortumu ve havalı kompresör pompalama işlemi sırasında ısınabilir.
- Ellerinizi ve cildinizi sıcak parçalara karşı koruyun.
- Sıcak lastik dolum hortumun ve sıcak havalı kompresörü yanıcı maddeler üzerine koymayın.
- Yerleştirmeden önce cihazı soğutun.
- Lastik minimum 2,0 bar (29 psi / 200 – 250 kPA) şişmiyorsa hasar çok büyüktür. Sıvı conta lastiği yalıtamaz. Sürüşe devam etmeyin! Yetkili Servis'ten uzman yardımı alın.
NOT
Havalı kompresörü en geç 8 dakikalık çalışma süresinden sonra aşırı ısınmaması için kapatın. Hava kompresörünü tekrar çalıştırmadan önce birkaç dakika soğumaya bırakın.
10 dakika sürüşten sonra kontrol
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Lastik dolum hortumunu ⇒ Şek.. 169⑤ tekrar bağlayın ve lastik basıncı göstergesindeki ⑥ lastik basıncını okuyun.
1,3 bar (19 psi / 130 kPA) ve altı:
- Sürüşe devam etmeyin! Lastik, artık lastik onarım seti ile yeterince onarılamaz.
1,4 bar (20 psi / 140 kPA) ve üstü:
- Maksimum 80 km/sa (50 mph) hızla en yakın Yetkili Servise sürmeye devam edin.
- Orada hasarlı lastiği değiştirttirin.
UYARI
Yalıtılmamış bir lastikle sürüş kaza ve ağır yaralanmalara neden olabilir.
- Lastik basıncı 1,3 bar (19 psi / 130 kPA) ve altındaysa sürüşe devam etmeyin.
- Yetkili Servis'ten uzman yardımı alın.
Sigortalar
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Aracın sürekli geliştirilmesi, donanıma bağlı sigorta tesisi ve birçok tüketicinin tek bir sigorta üzerinden ortak sigortalanması nedeniyle bir elektrik tüketicisinin sigorta yerlerine güncel bir genel bakış baskı zamanı için mümkün değildir. Sigorta tesisi üzerine ayrıntılı bilgiyi Volkswagen Yetkili Servisinden alabilirsiniz.
Prensip olarak birden fazla tüketici bir sigorta üzerinden sigortalanabilir. Tersine, bir tüketiciye ait birden fazla sigorta olabilir.
Sigortaları sadece arıza nedeni ortadan kaldırıldığında değiştirin. Yeni takılan sigorta da kısa süre sonra yanıyorsa elektrik sistemi Yetkili Serviste kontrol ettirilmelidir.
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
- Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar
UYARI
Elektrik sisteminin yüksek voltajı elektrik çarpmasına, yanmaya,ağır yaralanmaya ve ölüme neden olabilir!
- Ateşleme sisteminin elektrik kablolarına kesinlikle dokunmayın.
- Elektrik sisteminde kısadevreyi önleyin.
UYARI
Uygun olmayan sigorta kullanımı, sigortaların onarımı, akım evresinin sigorta olmadan köprülenmesi yangın ve ağır yaralanmaya neden olabilir.
- Yüksek sigortalama sahip sigortalar takmayın. Sigortalar sadece aynı güçte (aynı renk ve aynı yazı) ve aynı boyutta sigortalarla değiştirilmelidir.
- Sigortaları kesinlikle onarmayın.
- Sigortaları kesinlikle metal şerit, büro kıskacı vb. ile değiştirmeyin.
NOT
- Aracın elektrik sistemindeki hasarları önlemek için bir sigorta değişiminden önce daima kontak, far ve tüm elektrik tüketicileri kapatılmalı ve araç anahtarı kontak kilidinden çekilmelidir.
- Sigorta, daha güçlü bir sigorta ile değiştirilirse elektrik sisteminin başka yerlerinde hasar meydana gelebilir.
- Açık olan sigorta kutuları kir ve nem girişine karşı korunmalıdır. Sigorta kutusuna giren kir ve nem elektrik sistemine zarar verir.
Bir tüketici aksam için birden fazla sigorta mevcut olabilir.
Birçok elektrikli tüketici aksam tek bir sigorta üzerinden emniyete alınmış olabilir.
Araçtaki sigortalar
Şek.. 170 Gösterge tablosunda sürücü tarafında: Sigorta kutusunun kapağı.
Şek.. 171 Motor bölmesinin ön sol tarafında: Sigorta kutusunun kapağı.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Sigortalar sadece aynı güçte (aynı renk ve aynı yazı) ve aynı boyutta sigortalarla değiştirilmelidir.
Sigortaların renk kodu
Renk | Amper olarak akım şiddeti |
---|---|
Eflatun | 3 |
Açık kahverengi | 5 |
Kahverengi | 7,5 |
Kırmızı | 10 |
Mavi | 15 |
Sarı | 20 |
Beyaz veya şeffaf | 25 |
Yeşil | 30 |
Turuncu | 40 |
Gösterge tablosundaki sigorta kutusunun açılması
- Düz bir cismi, örn. alet takımındaki tornavidayı girintiye ⇒ Şek.. 170 (oklar) takın ve kapağı dikkatlice kanırtın.
Motor bölmesindeki sigorta kutusunun açılması
- Takmak için kapağı sigorta kutusuna koyun. Kilitleme tuşlarını oturana kadar ok yönü tersine ⇒ Şek.. 171① arkaya itin.
NOT
- Sigorta kutusu kapakları araca hasar vermemek için dikkatlice sökülür ve tekrar doğru şekilde takılır.
- Açık olan sigorta kutuları kir ve nem girişine karşı korunmalıdır. Sigorta kutusuna giren kir ve nem elektrik sistemine zarar verir.
Araçta bu bölümde belirtildiğinden daha fazla sigorta mevcuttur. Bunlar sadece bir Yetkili Servis tarafından değiştirilmelidir.
Yanan sigortaların değiştirilmesi
Şek.. 172 Yanmış bir sigortanın temsili resmi.
Şek.. 173 Sigortanın plastik pense kıskacı ile ① çıkartılması veya takılması.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Ön hazırlıklar
- Kontak, far ve tüm elektrik tüketicileri kapatılmalıdır.
Yanan sigortaların anlaşılması
Yanan bir sigorta eriyen metal şeritten anlaşılabilir ⇒ Şek.. 172 .
Bir el lambası ile sigortayı aydınlatın. Böylece yanan bir sigorta daha kolay anlaşılabilir.
Sigorta değişimi
- Küçük sigortalarda kıskacı ① yukardan takın A
- Büyük sigortalarda kıskacı ① yandan sigortaya itin B
- Yanan sigortayı çıkartın.
- Sigorta yanmışsa aynı güçte (aynı renk ve aynı yazı) ve aynı boyutta yeni bir sigorta ile değiştirin ⇒ .
- Gerekirse plastik penseyi tekrar kapağa takın.
- Kapağı tekrar takın.
NOT
Sigorta, daha güçlü bir sigorta ile değiştirilirse elektrik sisteminin başka yerlerinde hasar meydana gelebilir.
Ampul değişimi
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Bir ampul değişimi beceri gerektirir. Bu nedenle Volkswagen, bir ampul değişimi güvenli değilse Volkswagen Yetkili Servisinde değiştirtmenizi önerir. İlgili lamba yanında başka araç parçaları sökülecekse veya gaz deşarjlı ampul değiştirilecekse bir uzman gereklidir.
Trafik güvenliği açısından aracın içerisinde her zaman içinde yedek ampullerin bulunduğu bir kutucuk bulunmalıdır. Yedek ampulleri Volkswagen Yetkili Servisi vasıtasıyla edinebilirsiniz. Bazı ülkelerde bu yedek ampullerin birlikte taşınması yasal olarak öngörülmüştür.
Devre dışı kalan dış aydınlatma ampulü ile sürüş yasal talimatlara aykırı olabilir.
Ek ampul özellikleri
Farın içindeki bazı ampuller veya arka lambalar fabrika tarafından, klasik ampullerden farklı özelliklerde belirlenmiş olabilir. Ampulün ilgili tanımı lamba ayağında veya camın üzerinde yazar.
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
- Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar
UYARI
Yollar yeterli derecede aydınlatılmamış ve araç trafikteki diğer sürücüler tarafından görülemez veya zor görülürse kazalar meydana gelebilir.
UYARI
Uygun biçimde uygulanmayan ampul değişimi kazalara ve ağır yaralanmalara neden olabilir.
- Motor bölmesinde çalışma yapmadan önce uyarıları dikkate alın ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar . Her aracın motor bölmesi tehlikeli bir yerdir ve ağır yaralanmalara neden olabilir.
- Gaz deşarjlı lambalar yanlış uygulamada ağır veya ölümcül yaralanmalara neden olabilecek yüksek voltajla çalışır.
- H7-ampulleri ve gaz deşarjlı ampuller basınç altındadır ve ampul değişiminde patlayabilir.
- İlgili lambalar sadece tamamen soğuduğunda değiştirilmelidir.
- Uygun çalışmaları bilmiyorsanız ampul değişimi yapmayın. Uygulamaları bilmiyorsanız gerekli çalışmaları Yetkili Serviste yaptırın.
- Ampulün camını çıplak elle tutmayın. Camda kalan parmak izleri lamba açıldığında ısı ile buharlaşır ve reflektörü körleştirir
- Motor bölmesindeki far yuvalarında ve arka lambaların yuvalarında sivri kenarlı parçalar bulunur. Ampul değişiminde ellerinizi koruyun.
NOT
Bir ampul değişiminden sonra kauçuk kapak veya plastik kapaklar far yuvalarına doğru monte edilmezse, her şeyden önce içeri giren su nedeniyle, elektrik sisteminde hasarlar meydana gelebilir.
Kontrol lambası
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Yanıyor | olası nedenler | Yardım |
---|---|---|
Araç dış aydınlatması ampulü devre dışı. | Devre dışı kalan ampulü değiştirin. |
Kontak açıldığında fonksiyon kontrolü için bazı uyarı ve kontrol lambaları kısa süreli yanar. Birkaç saniye sonra sönerler.
Römork bağlıyken ampullerin kontrolü
Fabrika montajlı römork düzeneğine sahip araçlarda uygun biçimde römork prizine bağlanan römorkun belirli ampulleri birlikte denetlenir:
Römorkta bir sinyal lambasının devre dışı kalması aynı zamanda gösterge tablosunda sinyal lambasının çiftli sinyali ( veya ) ile belirtilir ⇒ Farlar .
- Bir taraftaki tüm sinyal lambalarının birlikte devre dışı kalması.
- Bir taraftaki arka lambanın çalışmaması (bazı modellerde plaka aydınlatmasının da çalışmaması).
- Her iki fren lambasının devre dışı kalması
UYARI
Yanmakta olan uyarı lambalarını ve metin mesajlarını dikkate almamak, trafikte yolda kalınmasına, kazalara ve ağır yaralanmalara sebep olabilir.
- Asla yanmakta olan uyarı lambalarını ve metin mesajlarını yok saymayın.
- Mümkün ve güvenliyse, en kısa sürede aracı durdurun.
NOT
Yanan kontrol lambaları ve mesajların dikkate alınmaması aracın zarar görmesine neden olabilir.
Ampul değişimi bilgileri
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Kontrol listesi
Araç akan trafiğe güvenli bir mesafede ve düz ve sabit zeminde park edilmelidir.
El frenini sıkıca çekin Frenleme, durma ve park etme.
Far düğmesini 0 konumuna çevirin Farlar.
Sinyal kolunu nötr konuma getirin Farlar.
Otomatik şanzıman: Otomatik şanzımanda vites kolunu P konumuna getirin.Vites geçişi
Motor durdurulmalı ve araç anahtarı kontak kilidinden çıkartılmalıdır Motorun çalıştırılması ve durdurulması.
Düz şanzıman: Vitese takın Vites geçişi.
Yönlendirme aydınlatmasını söndürün Farlar
İlgili ampulleri soğutun.
Bir sigortanın görünür biçimde yanıp yanmadığını kontrol edin Sigortalar.
İlgili ampulü talimata göre değiştirin . Bir ampul sadece aynı sürümde bir ampulle değiştirilmelidir. Ampulün ilgili tanımı lamba ayağında veya camın üzerinde yazar.
Ampulün camını çıplak elle tutmayın. Ampul üstünde kalan parmak izi ampulün ısınmasından dolayı kararır ve reflektörün üzerinde leke oluşturarak farın aydınlatmasını olumsuz yönde etkileyebilir.
Bir ampul değişiminden sonra ampulü kontrol edin. Ampul çalışmıyorsa doğru takılmamış, tekrar devre dışı kalmış veya bağlantı soketi doğru takılmamış olabilir.
Aracın ön tarafındaki ampullerin değiştirilmesinden sonra far ayarını Yetkili Serviste kontrol ettirin.
Ampul değişimi için aşağıdaki çalışmalar daima verilen sırada uygulanmalıdır ⇒ :
UYARI
Kendi güvenliğiniz için önemli olan kontrol listesini dikkate almadığınızda kaza ve ağır yaralanmalar meydana gelebilir.
- Kontrol listesindeki uygulamalara daima uyun ve genel olarak geçerli güvenlik önlemlerini dikkate alın.
NOT
Araç boyasına veya diğer araç parçalarına zarar vermemek için, lambaları daima dikkatli çıkartın veya yerleştirin.
Ön farın sökülmesi ve takılması
Şek.. 174 Sağ far sabitleme cıvataları.
Şek.. 175 Sağ farın takılması için kılavuzlar.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Sökmek için alet takımından tork uçlu tornavida gereklidir ⇒ Alet takımı
Ön farın sökülmesi
- Farı ve kontağı kapatın
- Fardaki soket bağlantısını ayırın, bunun için soket bağlantısını far yuvası yönünde bastırın ve aynı anda açmak için soket bağlantısı kilitlerine bastırın. Ardından soket bağlantısını fardan çıkartın.
Ön farın takılması
- Farı orta üst dayanma noktasına kadar ⇒ Şek.. 174② araca itin. Farın alt kılavuzlara ⇒ Şek.. 175 doğru oturmasına dikkat edin ⇒ .
- Soket bağlantısını far yuvası bağlantısına oturana kadar itin.
- Farı orta üst dayanma noktasına ⇒ Şek.. 174② bastırın ve motor kaputu cıvatalarını ① takın ve farın doğru oturmasını kontrol edin.
NOT
- Elektrikli soket bağlantısının fara doğru oturmasına dikkat edin. Böylece içeri sızan su nedeniyle elektrik sisteminin zarar görmesi önlenir.
- Ön farı takarken ve çıkartırken araç boyasına zarar vermemeye dikkat edin.
Şekiller sağ ön farı göstermektedir. Sol ön far buna simetrik olarak takılmıştır.
Halojen ön far ampulünün değiştirilmesi( Halojen-H4)
Şek.. 176 H4 plastik korumalı ön farın sağ arka görünüşü: ① kısa ve uzun far,② sinyal lambası ve ③ park lambası.
Şek.. 177 H4 plastik korumalı ön farın sağ arka görünüşü: ① kısa ve uzun far,② sinyal lambası ve ③ park lambası.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Ön far ampul değişimi için sökülmelidir ⇒ Ön farın sökülmesi ve takılması .
Plastik kapaklı H4 ön fardaki ampulün değiştirilmesi
İşlemler sadece verilen sırada uygulanmalıdır. | |||
---|---|---|---|
⇒ Şek.. 176 | ① | ② | ③ |
Kısa far/uzun far | Ön sinyal lambası | Park lambası | |
1. | Kontrol listesini dikkate alın ve işlemleri uygulayın ⇒ Ampul değişimi bilgileri . | ||
2. | Motor kaputunu açın ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar . | ||
3. | Sıkıştırma kancasını ⑥ kilitten ayırıp, plastik kapağı ⑤ dışarı doğru çekiniz. | Plastik kapakları ⑦ dışarıya doğru çekiniz. | |
4. | Emniyet kancasını ④ aşağıya doğru bastırın ve yana çekin. | Lamba tutucusunu dayanma noktasına kadar saat yönü tersine çevirin ve ampul ile birlikte arkaya doğru çıkartın. | Lamba tutucusunu ampul ile birlikte arkaya doğru dışarı çekin. |
Lamba tutucusunu ampul ile birlikte arkaya doğru çıkartın. | |||
5. | Ampulü lamba tutucusundan çıkarmak. Gerekirse lamba tutucusundaki kilide bastırın. | ||
6. | Devre dışı kalan ampulü aynı modelde yeni bir ampulle değiştirin. | ||
7. | Ampulün lamba tutucusuna takılması ve emniyet kancasının ④ yerleştirilmesi. | Lamba tutucusunu fara yerleştirin ve saat yönünde dayanma noktasına kadar çevirin. | Lamba tutucusunu fara takın. |
8. | plastik kapağı ⑤ yerleştirin ve sıkıştırma kancasını ⑥ iyice oturuncaya kadar, aksi yöne doğru itin. | plastik kapağı⑦ yerleştirin ve doğru yerleşimini kontrol edin | |
Ardından doğru yerleşiminin kontrol edilmesi. |
Plastik kapaklı H4 ön fardaki ampulün değiştirilmesi
İşlemler sadece verilen sırada uygulanmalıdır. | |||
---|---|---|---|
⇒ Şek.. 177 | ① | ② | ③ |
Kısa far/uzun far | Ön sinyal lambası | Park lambası | |
1. | Kontrol listesini dikkate alın ve işlemleri uygulayın ⇒ Ampul değişimi bilgileri . | ||
2. | Motor kaputunu açın ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar . | ||
3. | Lastik kapağı çıkarın. | Lamba tutucusunu dayanma noktasına kadar saat yönü tersine çevirin ve ampul ile birlikte arkaya doğru çıkartın. | |
Emniyet kancasını ④ aşağıya doğru bastırın ve yana çekin. | |||
Lamba tutucusunu ampul ile birlikte arkaya doğru çıkartın. | |||
4. | Ampulü lamba tutucusundan çıkarmak. Gerekirse lamba tutucusundaki kilide bastırın. | ||
5. | Devre dışı kalan ampulü aynı modelde yeni bir ampulle değiştirin. | ||
6. | Ampulün lamba tutucusuna takılması ve emniyet kancasının ④ yerleştirilmesi. | Lamba tutucusunu fara yerleştirin ve saat yönünde dayanma noktasına kadar çevirin. | |
7. | Lastik kapağı yerleştirin ve doğru oturduğunu kontrol edin. |
Şekiller sağ ön farı arkadan göstermektedir. Sol ön far buna simetrik olarak takılmıştır.
Halojen ön far ampulünün değiştirilmesi( Halojen-H7)
Şek.. 178 H7 plastik kapaklı ön farın sağ arka görünüşü: ① kısa ve uzun far, ② sinyal lambası ve ③ park lambası.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Ön far ampul değişimi için sökülmelidir ⇒ Ön farın sökülmesi ve takılması .
H7 ön fardaki ampullerin değiştirilmesi
İşlemler sadece verilen sırada uygulanmalıdır. | ||||
---|---|---|---|---|
⇒ Şek.. 178 | ① | ② | ③ | ③ |
Kısa far | Ön sinyal lambası | Uzun far | Park lambası (küçük lamba tutucusu) | |
1. | Kontrol listesini dikkate alın ve uygulayın ⇒ Ampul değişimi bilgileri . | |||
2. | Motor kaputunu açın ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar . | |||
3. | Kauçuk kapağı farın arka tarafından çıkartın. | Kauçuk kapağı farın arka tarafından çıkartın. | ||
4. | Lamba tutucusunu dayanma noktasına kadar saat yönü tersine çevirin ve ampul ile birlikte arkaya doğru çıkartın. | Lamba tutucusunu ampul ile birlikte (kısa ok) arkaya doğru çıkartın. | ||
5. | Ampulü düz biçimde lamba tutucusundan çıkartın. Gerekirse lamba tutucusundaki kilide bastırın. | |||
6. | Devre dışı kalan ampulü aynı modelde yeni bir ampulle değiştirin. | |||
7. | Lamba tutucusunu fara yerleştirin ve saat yönünde dayanma noktasına kadar çevirin. | Lamba tutucusunu fara yerleştirin ve tamamen içeri itin. | ||
8. | Lastik kapağı yerleştirin ve doğru oturduğunu kontrol edin. |
Şekiller sağ ön farı arkadan göstermektedir. Sol ön far buna simetrik olarak takılmıştır.
Xenon ön far ampullerinin değiştirilmesi (Xenon)
Şek.. 179 Xenon- sağ ön farının arkadan görünüşü ① viraj farı ve ② sinyal lambası.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Ön far ampul değişimi için sökülmelidir.
İşlemler sadece verilen sırada uygulanmalıdır. | ||
---|---|---|
⇒ Şek.. 179 | ① | ② |
Viraj farı | Ön sinyal lambası | |
1. | Kontrol listesini dikkate alın ve uygulayın ⇒ Ampul değişimi bilgileri . | |
2. | Motor kaputunu açın ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar . | |
3. | Lastik kapağı çıkarın. | |
4. | Ampulü soketle birlikte aşağı bastırın ve arkaya doğru lamba tutucusundan çıkartın. | Lamba tutucusunu dayanma noktasına kadar saat yönü tersine çevirin ve ampul ile birlikte arkaya doğru çıkartın. |
5. | Lamba pabucundan bağlantı soketini çekin. | Ampulü düz şekilde lamba tutucusundan çıkartın. |
6. | Devre dışı kalan ampulü aynı modelde yeni bir ampulle değiştirin. | |
7. | Ampulü soketle birlikte alta lamba tutucusuna yerleştirin ve yukarı bastırın. | Lamba tutucusunu fara yerleştirin ve saat yönünde dayanma noktasına kadar çevirin. |
Ampulun tırnağı (küçük ok) lamba tutucusunun girintisinde olmalıdır. | ||
8. | Lastik kapağı yerleştirin ve doğru yerleşimini kontrol edin. |
Şekiller sağ ön farı arkadan göstermektedir. Sol ön far buna simetrik olarak takılmıştır.
Ön tampondaki ampul değişimi
Şek.. 180 Ön sağ tamponda: Kapak ve farın sökülmesi.
Şek.. 181 Ön sağ tamponda: Kapak ve farın sökülmesi.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
İşlemler sadece verilen sırada uygulanmalıdır. | ||
---|---|---|
⇒ Şek.. 180 | ⇒ Şek.. 181 | |
1. | Kontrol listesini dikkate alın ve uygulayın ⇒ Ampul değişimi bilgileri . | |
2. | Bagaj bölmesindeki alet takımından tel kanca ve tork uçlu tornavidayı alın ⇒ Alet takımı . | |
3. | Tel kancayı kapağın girintisene① yerleştirin ve kapağı ok yönünde öne doğru çekip, çıkartın. | |
4. | Sabitleme cıvatalarını ② tornavida ile sökün. | |
5. | Kilit tırnaklarına hafifçe basarak kilitleri kılavuzların ③ kilitlerinden açın. | |
6. | Farı biraz öne doğru çıkartın. | |
7. | Farın arka tarafından soket bağlantısını ayırın, bunun için soket bağlantısını far yuvası yönünde bastırın ve aynı anda açmak için soket bağlantısının kilitlerine bastırın. Ardından soket bağlantısını fardan çıkartın. | |
8. | Lamba tutucusunu dayanma noktasına kadar saat yönü tersine çevirin ve ampul ile birlikte arkaya doğru çıkartın. | |
9. | Devre dışı kalan ampulü aynı modelde yeni bir ampulle değiştirin. | |
10. | Lamba tutucusunu fara yerleştirin ve saat yönünde dayanma noktasına kadar çevirin. Lamba tutucusunun sıkı oturmasına dikkat edilmelidir. | |
11. | İlgili soketi ona ait lamba tutucusuna takın Soket bağlantısı duyulur şekilde yerine oturmalıdır ⇒ . | |
12. | Farların takılması. Farı takın, bunun için önce içe takın, ardından üst kılavuzlara ③ oturana kadar itin. Bu sırada tampondaki girintilere dikkat edin. | Farların takılması. Bu sırada tampondaki girintilere dikkat edin. |
13. | Farların arkaya doğru itilmesi ve sabitleme civatalarının ② tornavida ile sabitlenmesi. | |
14. | Kapağı - 1-tampona yerleştirin ve dayanıncaya kadar bastırın ⇒ . Ardından doğru yerleşiminin kontrol edilmesi. |
NOT
- Elektrikli soket bağlantısının fara doğru oturmasına dikkat edin. Böylece içeri sızan su nedeniyle elektrik sisteminin zarar görmesi önlenir.
- Farı takarken ve çıkartırken araç boyasına zarar vermemeye dikkat edin.
Şekiller sağ farı göstermektedir. Sol far buna simetrik olarak takılmıştır.
Arka lamba ampullerinin değiştirilmesi
Şek.. 182 Bagaj bölmesinde yanda: Arka lambanın sökülmesi.
Şek.. 183 Arka stop lambası: Lamba tutucusunun çıkartılması.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
İşlemler sadece verilen sıraya göre uygulanmalıdır.
Arka stop lambasının sökülmesi
1. | Kontrol listesini dikkate alın ve uygulayın ⇒ Ampul değişimi bilgileri . |
2. | Bagaj kapağının açılması ⇒ Bagaj kapağı . |
3. | Bagaj yan kaplamasında düğmeyi ⇒ Şek.. 182 (ok) kenara çevirin. |
4. | Düğmedeki yan kaplamadaki kapağı aşağı çekin. |
5. | Bağlantı soketinin kilidini birbirine bastırın ve bağlantı soketini çıkartın. |
6. | Sabitleme cıvatasını elinizle çıkartın ⇒ Şek.. 182① |
7. | Arka lambayı dikkatlice arkaya doğru kaportadan çıkartın ve temiz, düz bir yüzeye koyun. |
Ampulün değiştirilmesi
7. | Lamba tutucusunun kilidini açmak için kilitleme kulaklarına ⇒ Şek.. 183① ve ② ok yönünde bastırın. |
8. | Lamba tutucusunu arka lambadan çıkartın. |
9. | Devre dışı kalan ampulü aynı modelde yeni bir ampulle değiştirin. |
10. | Lamba tutucusunu arka lambaya takın. Tüm kilitleme kulakları duyulur şekilde oturmalıdır. |
Arka stop lambasının monte edilmesi
11. | Arka lambayı dikkatlice kaporta deliğine yerleştirin. |
12. | Bir elinizle arka lambayı montaj konumunda tutun ve diğer elinizle sabitleme cıvatasını sıkın ⇒ Şek.. 182① |
13. | Arka lambanın doğru takıldığını ve sabit oturduğunu kontrol edin. |
14. | Bağlantı soketini lamba tutucusuna duyulana kadar takın. |
15. | Bagaj bölmesi yan kaplamasını monte edin. |
16. | Bagaj kapağının kapatılması ⇒ Bagaj kapağı . |
Plaka aydınlatması ampulünün değiştirilmesi
Şek.. 184 Arka tamponda: Plaka aydınlatması.
Şek.. 185 Plaka aydınlatması: Lamba tutucusunu sökün.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
İşlemler sadece verilen sırada uygulanmalıdır. | |
---|---|
1. | Kontrol listesini dikkate alın ve uygulayın ⇒ Ampul değişimi bilgileri . |
2. | Bir tornavida ile ok yönünde plaka aydınlatması girintisine basın ⇒ Şek.. 184 . |
3. | Plaka aydınlatmasını biraz dışarı çekin. |
4. | Bağlantı soketi kilidine ok yönünde ⇒ Şek.. 185Ⓐ bastırın ve bağlantı soketini çıkartın. |
5. | Lamba tutucusunu ok yönünde ⇒ Şek.. 185Ⓑ çevirin ve ampulle birlikte çıkartın. |
6. | Devre dışı kalan ampulü aynı modelde yeni bir ampulle değiştirin. |
7. | Lamba tutucusunu plaka aydınlatmasına yerleştirin ve ok yönü tersine ⇒ Şek.. 185Ⓑ dayanma noktasına kadar çevirin. |
8. | Bağlantı soketini lamba tutucusuna takın. |
9. | Plaka aydınlatmasını dikkatlice tampon deliğine yerleştirin. Bu sırada plaka aydınlatmasının doğru montaj yönüne dikkat edin. |
10. | Plaka aydınlatmasını tampona oturana kadar bastırın. |
LED tekniğinde plaka aydınlatması
LED değişimi mümkün değildir. Yetkili Servis'ten uzman yardımı alın. Volkswagen, bunun için Volkswagen Yetkili Servislerini önermektedir.
Takviye kablosu
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Araç aküsü boşaldığı için motor sıçramıyorsa çalıştırma için başka bir aracın aküsü kullanılabilir. Takviye kablosu kullanmadan önce araç aküsü izleme camını kontrol edin ⇒ Araç aküsü .
Takviye kablosu için DIN 72553'e uygun bir takviye kablosu gereklidir (Bkz: Kablo üreticisi bilgileri) Benzinli motorlu araçlarda kablonun yan kesiti en az 25 mm2 olmalıdır ve dizel motorlu araçlarda en az 35 mm2 olmalıdır.
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
- Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar ⇒ Motor bölmesindeki çalışmalar için ön hazırlıklar
UYARI
Takviye kablosunun yanlış kullanımı ve yanlış uygulama araç aküsünün patlamasına ve ağır yaralanmalara neden olabilir. Araç aküsünün patlaması riskini azaltmak için aşağıdakilere dikkat edin:
- Araç aküsü ve elektrik sistemindeki çalışmalar ağır tahrişe, yangına veya elektrik çarpmasına neden olabilir. Araç aküsündeki tüm çalışmalardan önce daima aşağıdaki uyarı bilgilerini ve güvenlik talimatlarını okuyun ve dikkate alın ⇒ Araç aküsü
- Akım veren araç aküsü boşalan araç aküsü ile eşit voltaja (12 Volt) ve eşit kapasiteye sahip olmalıdır (araç aküsündeki etikete bakın).
- Donmuş veya erimiş aküleri kesinlikle şarj etmeyin. Boşalan bir araç aküsü 0 °C (+0.00 °C) sıcaklıklarda donabilir.
- Donan veya eriyen araç aküsü değiştirilmelidir.
- Çalıştırma yardımı sırasında araç aküsünde yüksek oranda patlayıcı olan patlayıcı gaz karışımı ortaya çıkar! Daima ateş, alev, açık kıvılcım ve yanan sigarayı araç aküsünden uzak tutun. Takviye kablosu takılırken ve çıkartılırken kesinlikle mobil telefon kullanmayın.
- Araç aküsü sadece havalandırılmış alanlarda şarj edilmelidir, takviye kablosu ile çalıştırmada araç aküsünde yüksek patlayıcı özelliği olan patlayıcı gaz karışımı oluşur.
- Takviye kablosu kesinlikle motor bölmesindeki dönen parçalarla temas etmemelidir.
- Kesinlikle artı kutbu ile eksi kutbu karıştırmayın veya takviye kablosunu yanlış takmayın.
- Takviye kablosu üreticisinin kullanım kılavuzunu dikkate alın.
NOT
Araçtaki elektrik sisteminde hasarları önlemek için aşağıdakileri dikkate alın:
- Yanlış bağlanan takviye kablosu kısadevreye neden olabilir.
- Araçlar arasında herhangi bir temas olmamalıdır; aksi takdirde artı kutupların bağlanması esnasında akım atlama yapabilir.
Artı kutbu ve şasi bağlantısı takviye noktası
Şek.. 186 Motor bölmesinde: Takviye kablosu noktası, artı kutup ⊕.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Artı kutbu takviye noktası ⇒ Şek.. 186⊕ motor bölmesindedir. Uygun şasi bağlantısı için çekme kancalarını bunun için öngörülen ön yuvaya cıvatalayın ⇒ Aracın çekilmesi ve çekmesi
Sadece bu takviye noktaları üzerinden takviye yardımı verilir ve alınır.
Takviye uygulanması
Şek.. 187 Start-Stopp (çalıştırma- durdurma) işletimine sahip olmayan takviye yapan araçta, takviye kablosunu kutup başlarına bağlama şeması: Boşalmış araç aküsü Ⓐ ve akım veren araç aküsü Ⓑ.
Şek.. 188 Start-Stopp (çalıştırma- durdurma) işletimine sahip olan takviye yapan araçta, takviye kablosunu kutup başlarına bağlama şeması: Boşalmış araç aküsü Ⓐ ve akım veren araç aküsü Ⓑ.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
- Araç aküsü boşalan araç takviye yardımı alır
- Akım veren araç takviye verir.
- Uygun şasi bağlantısı. Masif, sabit biçimde motor bloğuna cıvatalanan metal parçası, motor bloğunun kendisi veya cıvatalanan ön çekme kancası ⇒ Aracın çekilmesi ve çekmesi
Boş araç aküsü düzene uygun olarak aracın merkezi elektrik sistemine bağlanmalıdır.
Araçlar temas etmemelidir. Aksi takdirde artı kutbu bağlantısında akım verilebilir.
Bağlanan kutup penslerinin yeterli metalik temasına dikkat edin.
Motor sıçramıyorsa çalıştırma işlemini 10 sn. kesin ve yakl. bir dakika sonra işlemi tekrarlayın.
İşlemler sadece verilen sıraya göre uygulanmalıdır.
Takviye kablosunun bağlanması
- Gerekirse motor bölmesinde akü kapağını açın ⇒ Araç aküsü veya artı kutbu akviye noktası kapağını açın ⇒ Artı kutbu ve şasi bağlantısı takviye noktası .
- Kırmızı takviye kablosunun bir ucunu aküsü boşalan aracın Ⓐ artı kutbuna ⇒ Şek.. 187⊕ veya ⇒ Şek.. 188⊕ ya da ⇒ Şek.. 186 bağlayın ⇒ .
- Kırmızı takviye kablosunun diğer ucunu akım veren araç aküsünün Ⓑ artı kutbuna ⊕ bağlayın.
- Start-Stop işletimi olmayan araçlarda:siyah takviye kablosunun ucunu eksi kutbuna ㊀ akım veren araç aküsüne Ⓑ takın⇒ Şek.. 187 .
- Start-Stop işletimi olan araçlarda Siyah takviye kablosunun Ⓧ bir ucunu uygun bir şasi bağlantısına, motor bloğuna cıvatalanmış metal parçasına veya motor bloğunun kendisine bağlayın ⇒ Şek.. 188 .
- Siyah takviye kablosunun Ⓧ diğer ucunu aküsü boşalan araçta masif, motor bloğuna cıvatalanmış bir metal parçasına, motor bloğunun kendisine veya cıvatalanmış ön çekme kancasına bağlayın - fakat araç aküsü yanına değil Ⓐ ⇒
- Takviye kablosu hatlarını motor bölmesindeki dönen parçalara temas etmeyecek şekilde döşeyin.
Motorun çalıştırılması
- Akım veren aracın motorunu çalıştırın ve rölantide çalışır bırakın.
- Aküsü biten aracın motorunu çalıştırın ve 2 ila 3 dakika motor tam çalışana kadar bekleyin.
Takviye kablosunun çıkarılması
- Takviye kablosunu ayırmadan önce açıksa kısa farı kapatın.
- Aküsü boşalan araçta ayırma sırasında ortaya çıkan voltaj sıçramalarını önlemek için kalorifer fanını ve arka cam ısıtmasını açın.
- Takviye kablosunu motor çalışırken yukarda tanımlanan sıranın tersini takip ederek çıkartın.
- Akü kapağının kapatılması.
UYARI
Yanlış takviye uygulaması araç aküsünün patlamasına ve ağır yaralanmalara neden olabilir. Araç aküsünün patlaması riskini azaltmak için aşağıdakilere dikkat edin:
- Araç aküsü ve elektrik sistemindeki çalışmalar ağır tahrişe, yangına veya elektrik çarpmasına neden olabilir. Araç aküsündeki tüm çalışmalardan önce daima aşağıdaki uyarı bilgilerini ve güvenlik talimatlarını okuyun ve dikkate alın ⇒ Araç aküsü
- Daima uygun koruyucu gözlük takın ve kesinlikle araç aküsü üzerine eğilmeyin.
- Bağlantı kablosunu doğru sırada bağlayın - önce artı kablosu, ardından eksi kablosu.
- Eksi kabloyu kesinlikle yakıt sistemine veya fren hatlarına bağlamayın.
- Kutup penselerinin izole edilmemiş parçalarına asla dokunmayın. Ayrıca araç aküsünün artı kutbuna bağlı olan kablo, elektrik ileten araç parçalarıyla temas etmemelidir.
- Araç aküsü izleme camını kontrol edin, gerekirse cep lambası kullanın. Açık sarı veya renksizse takviye yardımı uygulamayın, Yetkili Servise başvurun.
- Araç aküsü alanında elektrostatik yük boşalımından kaçının. Kıvılcım oluşumu ile araç aküsünden çıkan gaz alev alabilir.
- Araç aküsü zarar görmüşse, donmuşsa veya erimişse takviye yardımı uygulamayın.
Aracın çekilmesi ve çekmesi
Konuya giriş
Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Çekme ve çekilme işleminde yasal talimatları dikkate alın.
Aküsü boşalan bir araç teknik nedenlerle çekilmemelidir.
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:
UYARI
Akımsız bir araç kesinlikle çekilmemelidir.
- Asla anahtarı kontak kilidinden çekmeyin. Direksiyon kolonu kilidi aniden kilitlenebilir. Bu durumda araç kontrol edilemez. Aracın kontrolünü kaybetmenize, kazalara ve ağır yaralanmalara neden olabilir.
UYARI
Bir araç çekilirken sürüş davranışı ve fren etkisi büyük ölçüde değişir. Kaza ve ağır yaralanma riskini azaltmak için aşağıdakilere dikkat ediniz:
- Çekilen aracın sürücüsü olarak:
- Fren servosu çalışmadığından dolayı frenlemek için pedala daha kuvvetli basılmalıdır. Çeken araca çarpmamak için daima dikkatli olun.
- Motor dururken hidrolik direksiyon çalışmayacağından aracı kontrol etmek için daha fazla güç gereklidir.
- Çeken aracın sürücüsü olarak:
- Özellikle dikkatli ve ihtiyatlı gaz verin.
- Ani fren ve sürüş manevralarından kaçının.
- Alışılandan daha erken ve bunun için pedala hafif basarak frenleme yapın.
NOT
- Kapak ve çekme kancası dikkatlice sökülür ve takılır, böylece araca zarar verilmez, örn. araç boyasına.
- Yanmamış yakıt katalitik konvertöre ulaşabilir ve buna zarar verebilir.
Çekme bilgileri
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Prensip olarak bir araç çekilmemelidir. Bunun yerine takviye yardımı kullanılmalıdır⇒ Takviye kablosu .
Araç teknik nedenlerden dolayı çekilerek çalıştırılamaz.
- Otomatik şanzımana sahip araçlar
- Aküsü boşalan bir araçta motor kontrol üniteleri olasılıkla kusursuz çalışmaz.
Aracınızın mutlaka çekilerek çalıştırılması gerekiyosa (düz şanzıman):
- 2. veya 3. vitese takın
- Debriyajı basılı tutun
- Kontağı ve dörtlü flaşörü açın.
- Her iki araçta hareket ediyorsa debriyajı bırakın
- Motor çalışır çalışmaz, debriyaja basın ve öndeki çeken araca çarpmamak için vitesi boşa alın.
NOT
Çektirerek çalıştırma esnasında yanmamış olan yakıt katalitik konvertöre ulaşabilir ve burada büyük hasarlara neden olabilir.
Çekme bilgileri
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Çekme halatı veya çekme çubuğu
En güvenli çekme bir çekme çubuğu ile yapılır. Eğer çekme çubuğu mevcut değilse çekme halatı kullanılmalıdır.
Her iki aracı korumak amacıyla çekme halatı esnek olmalıdır. Elastik malzemeden bir plastik halat veya ip kullanın.
Çekme halatını veya çekme çubuğunu sadece bunun için öngörülen kancalara veya römork düzeneğine sabitleyin.
Fabrika montajlı römork düzeneğine sahip araçlar sadece bir römork topuzuna montaj için özellikle uygun olan bir çekme çubuğu ile çekilmelidir.
Otomatik şanzımanlı araçların çekilmesi
Çekilen araç için aşağıdakilere dikkat edin:
- Vites kolunu N konumuna getirin.
- 50 km/saatten (30 mph) daha yüksek bir hızda aracınızı çektirmeyin.
- 50 km'den daha uzun mesafe boyunca aracınızı çektirmeyin!
- Aracınız ön tekerlekleri yukarıda olacak şekilde çekilmelidir.
Araç ne zaman çekilmemelidir?
Aşağıdaki koşullar altında araç çekilmemelidir ve özel bir nakliye aracı veya römork üzerinde taşınmalıdır:
- Şanzımandaki bir arıza nedeniyle araçta yağ kalmamışsa.
- Otomatik şanzımanlı araçlarda çekme mesafesi 50 km üzerindeyse
Araç sadece el freni ve direksiyon kilidi indirilmişse çekilir.
Ön çekme halkasının monte edilmesi
Şek.. 189 Ön tamponun sağında: Çekme kancasının takılması için seçeneklerin gösterimi.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Cıvatalanabilir çekme kancasının tespit elemanı ön sağda tamponda bir kapağın ⇒ Şek.. 189 arkasında bulunmaktadır.
Çekme kancası her zaman araçta bulunmalıdır.
Çekme notlarını dikkate alın ⇒ Çekme bilgileri .
Örnek A: Koruyucu başlığın sökülmesi
- Koruyucu kapağın arkasından tutun, bunu emniyetiyle beraber dışarı çekin ve araçta asılı bırakın.
Örnek B: Koruyucu başlığın sökülmesi
- Koruyucu kapağın arkasından tutun, bunu emniyetiyle beraber dışarı çekin ve araçta asılı bırakın.
Örnek C: Koruyucu başlığın sökülmesi
- Tel kancayı ok yukarı gösterinceye ve kapatma kapağının tersine yerleşinceye kadar çevirin.
- Tel kancayı çıkarın ve koruyucu başlığı emniyetiyle beraber araçta asılı bırakın.
Çekme kancasının monte edilmesi
- Çekme kancasını saat yönünün tersine tespit elemanı içine olduğunca sıkı ⇒ Şek.. 189 (mercek görüşü) biçimde çevirin ⇒ . Çekme kancasının tamamen ve sabit biçimde tespit elemanına cıvatalanabileceği bijon veya başka uygun bir cisim kullanın
- Çekme işleminden sonra çekme kancasını saat yönünde çıkartın ve kapakları tekrar takın ⇒ Koruyucu başlığı monte edin. .
- Çekme kancasını ve bijonu ve tornavidayı gerekirse temizleyin ve tekrar bagaj kapağındaki alet takımına koyun.
Koruyucu başlığı monte edin.
- Tel kancayı ve koruyucu başlığı emniyetiyle beraber deliğine sokup, oturuncaya kadar içine itin.
NOT
Çekme halkası daima tamamen ve sabit biçimde tespit elemanına cıvatalanmış olmalıdır. Aksi takdirde çekme kancası çekme veya çekilme sırasında tespit elemanından çıkabilir.
Arka çekme kancası
Şek.. 190 Sağ arka tamponda: Çekme kancası kapaklarının sökülmesi
Şek.. 191 Arka tamponda: Çekme kancası kapaklarının sökülmesi
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Sert bir çekme kancası tamponun altında arka sağda bulunur ⇒ Şek.. 190 veya ⇒ Şek.. 191 . Modele bağlı olarak çekme kancasında veya tamponda bir kapak mevcuttur, kullanımdan önce bu kapak çıkartılmalıdır.
Çekme notlarını dikkate alın ⇒ Çekme bilgileri .
Versiyon A: Kapağın sökülmesi ve takılması
- Kapağı emniyetli biçimde bagaja yerleştirin.
- Çekme işleminden sonra, kapağın bagajdan alınması ve çekme kancasının oturuncaya kadar itilmesi.
Versiyon B: Kapağın sökülmesi ve takılması
- Kapağı emniyetli biçimde bagaja yerleştirin.
- Çekme işleminden sonra kapağın bagajdan alınması ön tampona yerleştirilip içine oturuncaya kadar itilmesi.
Versiyon C: Kapağın sökülmesi ve takılması
- Kapağı emniyetli biçimde bagaja yerleştirin.
- Çekme işleminden sonra kapağın bagajdan alınması ön tampona yerleştirilip içine oturuncaya kadar itilmesi.
Versiyon D: Kapağın sökülmesi ve takılması
- Tampondaki kapağın ok yönünde arkaya doğru çekilerek çıkartılması.
- Kapağı ve cıvataları emniyetli biçimde bagaja yerleştirin.
- Çekme işleminden sonra, kapağın ve cıvataların bagajdan alınması.
- Kapağı tampona yerleştirn ve oturana kadar içeri doğru bastırın.
- Cıvataları ①, ② ve ③ tekrar çevirin ve sıkıştırın.
- Tork uçlu tornavidanın alet takımına yerleştirilip, bagaja konulması.
Fabrika montajlı römork düzeneğine sahip araçlar
Araç fabrika tarafından bir römork düzeneği ile donatılmışsa aracı çekmek için bunu kullanabilirsiniz. Aracın çekilmesi için römork düzeneği topuzu monte edilmeli ve kullanılmalıdır ⇒ Römork işletimi .
NOT
Çekme halkası daima tamamen ve sabit biçimde tespit elemanına cıvatalanmış olmalıdır. Aksi takdirde çekme kancası çekme veya çekilme sırasında tespit elemanından çıkabilir.
NOT
Fabrika montajlı römork düzeneğine sahip araçlar sadece bir römork topuzuna montaj için özellikle uygun olan bir çekme çubuğu ile çekilmelidir. Uygun olmayan bir çekme çubuğunun kullanımı römork topuzuna ve araca zarar verebilir. Bunun yerine çekme halatı kullanın.
Çekme sırasında sürüş bilgisi
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgilerini⇒Konuya giriş
Aracın çekilmesi özellikle çekme halatı kullanıldığında belirli bir tecrübe gerektirir. Her iki sürücü aracın çekilmesi durumunda meydana gelebilecek olasılıklar konusunda eğitimli olmalıdır. Bu nedenle tecrübesiz sürücüler çeken aracı kullanmamalıdır.
Sürüş sırasında izinsiz çekme kuvveti ve darbeli yüklenme olmamasına dikkat edin. Stabilize yollarda yapılan çekme manevraları esnasında bağlantı parçalarına aşırı yüklenme söz konusu olabilir.
Araç dörtlü flaşör ve kontak açıkken çekiliyorsa dönüş yönü gösterilebilir. Sinyal kolunu istediğiniz yöne getirin. Dönüş sinyali verildiğinde dörtlü flaşörler kapanır. Sinyal kolu tekrar sıfır konumuna getirildiğinde flaşör otomatik olarak çalışır.
Çekilen aracın sürücüsü:
- Direksiyonun bloke olmaması ve sinyal lambası, korna,cam sileceği ve cam yıkama sisteminin açılabilmesi için kontağı açık bırakın.
- Duran motorda hidrolik direksiyon çalışmadığından, direksiyonu çevirmek için daha çok kuvvet gerekmektedir.
- Fren servosu çalışmadığından dolayı frenlemek için pedala daha kuvvetli basılmalıdır. Çeken araca doğru sürmeyin.
- Çeken aracın kullanım kılavuzundaki bilgi ve uyarıları dikkate alın.
Çeken aracın sürücüsü
- Özellikle dikkatli ve ihtiyatlı gaz verin. Ani sürüş manevrasından kaçının.
- Alışılandan daha erken ve bunun için pedala hafif basarak frenleme yapın.
- Çekilen aracın kullanım kılavuzundaki bilgi ve uyarıları dikkate alın.
KAYNAK : binekapps.vw.com.tr/
Follow @AlpWebSite
Bizi Takip Edin
Tweetle
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder