15.12.2018

Volkswagen POLO-(1.4-2015) Klavuzu-9




VOLKSWAGEN POLO 1.4 BENZİNLİ 2015 MODEL KULLANIM KLAVUZU

NOT : Bu klavuz aynı model aracın 2011-2012-2013-2014-2016 yıl üretimleriyle ufak tefek birtakım değişiklikler olsada hemen hemen uyum sağlamaktadır.

BÖLÜM-9

Sürücü asistan sistemleri

İÇİNDEKİLER :

Çalıştır-Durdur sistemi (Varsa)
Otomatik durdurma-Çalıştırma (Varsa)
Rampa kalkış asistanı (Varsa)
Park Sensörleri (Varsa)
Optik park sistemi (Varsa)
Hız sabitleme sistemi (Varsa)
Lastik kontrol lamp.

Kalkış asistan sistemi


 Konuya giriş

Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:







UYARI
Kalkış asistan sistemlerinin akıllı teknolojisi fizik yasalarının dışına çıkamaz. Kalkış asistan sisteminin sunmuş olduğu yüksek konfor standardı, sürücüye gereksiz riskler alma imkanı vermemelidir.
  • Aracın dikkatsizce hareket ettirilmesi ciddi yaralanmalara neden olabilir.
  • Kalkış asistanı sistemi sürücü dikkatinin yerine geçemez.
  • Hız ve sürüş tarzını daima görüş, hava, yol ve trafik durumuna göre uyarlayın.
  • Kalkış asistanı sistemi tüm koşullar altında aracı rampada tutamaz veya eğimli yolda yeter derecede frenleyemez (örn. kaygan veya buzlu yolda).

Çalıştır - durdur sistemi


Şek.. 116 Orta konsolun üst kısmında: Start-Stopp sistemi tuşu.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgileriniKonuya giriş
Start-Stopp sistemi aktifken motor aracın park evresinde otomatik olarak kapanır. Gerektiğinde motor otomatik olarak tekrar açılır.
Fonksiyon kontağın her açılışında otomatik olarak aktifleşir. Gösterge tablosu ekranında güncel durum bilgileri verilir.
Sudan geçişlerde daima Start-Stopp sistemini manuel kapatın.
Kullanım

  • Araç sabitken vitesten çıkın ve debriyaj pedalını bırakın. Motor durur.

  • Motoru yeniden çalıştırmak için debriyaja basın.
Motorun otomatik kapatılması için önemli koşullar

  • Sürücü emniyet kemeri takılı olmalıdır.

  • Sürücü kapısı kapalı.

  • Motor kaputu kapalı olmalıdır.

  • Fabrika montajlı römork düzeneğinin bir römorkla elektrik bağlantısı yok.

  • Motor sıcaklığı minimum sıcaklığına ulaşılmış.

  • Araç en son motor durdurulduktan sonra hareket ettirilmiştir.

  • Araç içi sıcaklığı çok düşük değildir.

  • Sıcaklık ayarı +22 °C 'ye (+72 °F) ayarlanmıştır.

  • Klimanın buğu çözme fonksiyonu açık değildir.

  • Yüksek fan kademesi manuel seçilmemiş.

  • Araç aküsünün şarj durumu yeterlidir.

  • Araç aküsü sıcaklığı çok düşük veya çok yüksek değil.

  • Araç büyük bir yamaç veya dik bir rampada değildir.

  • Ön tekerlekler aşırı eğik değil.

  • Geri vites takılmamıştır.
Otomatik tekrar çalıştırma için koşullar
Motor aşağıdaki koşullarda otomatik çalıştırılır:

  • Eğer iç mekan çok fazla ısınmış veya soğumuş ise.

  • Araç kayıyorsa.

  • Araç aküsünün voltajı düşmüş ise.
Anahtarla çalıştırmanın gerektiği koşullar
Motor aşağıdaki durumlarda araç anahtarı ile manuel çalıştırılmalıdır:

  • Sürücü emniyet kemerini çıkarırsa.

  • Sürücü kapısı açılırsa.

  • Motor kaputu açılırsa.
Start-Stopp sisteminin manuel açılması ve kapatılması


  • Start-Stopp sistemi devre dışı bırakılmışsa tuştaki kontrol lambası yanar.
Start-Stopp sistemi aktifken araç manuel kapatıldığında motor hemen çalıştırılır.

UYARI
Motor kapalıyken fren servosu ve direksiyon çalışmaz.
  • Aracı kesinlikle motor kapalıyken hareket ettirmeyin.
  • Motor bölmesindeki çalışmalarda Start-Stopp sistemi kapalı olmalıdır.

NOT
Start-Stop sistemi uzun süre çok yüksek dış sıcaklıkta kullanılırsa araç aküsü zarar görebilir.

Bazı durumlarda motorun manuel olarak anahtarla yeniden çalıştırılması gerekebilir. Gösterge tablosu ekranındaki ilgili mesajları dikkate alın.

Rampa kalkış asistanı

Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgileriniKonuya giriş
Rampa kalkış asistanı aracın aktif olarak tutulması ile rampa kalkışlarını destekler.
Rampa kalkış asistanı bu ön koşullar altında otomatik olarak aktifleşir
Koşullar: 1. ila 3. madde aynı anda karşılanmalıdır:
Düz şanzımanOtomatik şanzıman
1.Duran araç, hareket edene kadar ayak freni ile rampada durdurulur.
2.Motor çalışıyor.
3.Debriyaj pedalına tamamen basın ve vites kolunu ileri rampa sürüşünde 1. vites konumuna veya geri rampa sürüşünde Rkonumuna getirin.Sürüş kademesi RD veya S konumunda ise.
Sürüş için ayağınızı fren pedalından çekin ve aynı anda debriyaj pedalını bırakın (kavrama) ve bu sırada gaza basın. Kavrarken fren, dozajı ayarlanarak boşaltılır.Hareket etmek için ayağınızı fren pedalından çekin ve hemen gaz verin. Kalkışta fren ayarlanır.
Rampa kalkış asistanı hemen devre dışı:


  • Düzensiz çalışan motorda veya motor arızalarında

  • motor stop etmiş veya boğulmuşken.

  • Otomatik şanzımana sahip araçlarda: Vites kolu boşta N bulunduğunda.

Park mesafe kontrolü


 Konuya giriş

Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Park mesafe yardım sistemi sürücüyü manevra yaparken ve park ederken destekler. Araç arka tarafından bir engele yaklaştığında, mesafeye göre aralıklarla bir ses duyulur. Mesafe ne kadar kısalırsa, aralıklar da o kadar kısalır. Engele çok yaklaşıldığında sürekli bir uyarı sesi verilir.
Sürekli uyarı tonunda engele daha fazla yakınlaşılırsa, sistem mesafeyi ölçebilme durumunda olamayacaktır.
Tampondaki sensörler ultrasonik dalgalar gönderir ve alır. Ultrasonik dalgaların çalışma süresinde (gönderme, engele tepki verme ve alma) sistem sürekli olarak tampon ile engel arasındaki mesafeyi hesaplar.
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:



UYARI
Park mesafe kontrolü ve optik park sistemi, sürücü dikkatinin yerine geçemez.
  • Sensörler kişi veya nesnelerin algılanamadığı kör noktalara sahiptir.
  • Küçük çocuklar, hayvanlar, cisimler sensörler tarafından her zaman algılanamayacağından daima araç çevresine dikkat edin.
  • Cisimlerin ve kıyafetlerin bazı yüzeylerine park mesafe kontrol sensörlerinin sinyalleri tepki vermez. Bu cisimler ve bu tip kıyafetli kişiler sistem tarafından algılanmayabilir veya hatalı algılanabilir.
  • Harici ses kaynakları park mesafe kontrolü sensörlerinin sinyalini etkileyebilir. Belirli şartlar altında kişi ve cisimler algılanmayabilir.

NOT
  • Römork çekme kancası, ince çubuklar, çitler, direkler ve ağaçlar bazı durumlarda sensörler tarafından algılanmaz ve aracın zarar görmesine sebep olur.
  • Eğer park mesafe kontrolü bir engeli uyarılar ile algılayıp bildirmiş ise, araç yaklaştığında özellikle alçak veya yüksek engeller park mesafe kontrolünün ölçüm alanından çıkabilir ve artık algılanamayabilir. Bu nesneler bu şekilde artık bildirilmez. Park mesafe kontrolü uyarısı dikkate alınmadığında araçta ciddi hasarlar oluşabilir.
  • Tampondaki sensörler örn. park sırasında çarpma ile kayabilir veya zarar görebilir.
  • Sistemin doğru çalışması için tampondaki sensörler temiz, kardan ve buzdan arınmış olmalı ve etiket veya başka cisimlerle kapatılmamış olmalıdır.
  • Sensörlerin yüksek basınçlı temizleyiciler veya buhar püskürtücü ile temizlenmesi sırasında sensörlere sadece kısa süreliğine püskürtme yapılmalı ve daima 10 cm. üzerindeki mesafe korunmalıdır.
  • Ses kaynağı park mesafe kontrolünün hata mesajı vermesine neden olabilir, örn. dumanlı asfalt, kaldırım taşı döşeme ve başka bir aracın arıza sesi.

Park mesafe kontrolü


Şek.. 117 Tampondaki arka park mesafe kontrolü sensörleri
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgileriniKonuya giriş
Arka tamponun her birine 4 adet sensör takılıdır ⇒ Şek.. 117.
Park mesafe kontrolünün açılması ve kapatılması

  • Açılması: Kontak açıkken geri vitese takın.

  • Kapatılması: 15 km/sa (6 - 9 mph) üzerinde hızla öne sürüş yapın.
Park mesafe kontrolünün özellikleri

  • Fabrika montajlı römork düzeneği römorkla elektrik bağlantıya sahipse park mesafe kontrolü açılmaz.

  • Park mesafe kontrolü bazı durumlarda sensörlerdeki suyu engel olarak algılar.

  • Mesafe aynı kaldığında uyarı sesi kısa süre sonra azalır. Sürekli uyarı duyulduğunda ses seviyesi sabit kalır.

  • Araç engelden uzaklaştığında aralıklı ses otomatik olarak kapanır. Tekrar yakınlaşmada aralıklı uyarı sesi otomatik olarak açılır.

  • Vites kolu P, konumundayken akustik uyarı verilmez.

  • Bir Volkswagen Yetkili Servisi uyarı ses seviyesini ayarlayabilir.

Park mesafe kontrolü fonksiyon arızası ilk açılışta kısa bir uyarı sesi ile belirtilir. Park mesafe kontrolünü Yetkili Serviste kontrol ettirin.

Optik park sistemi (OPS)


Şek.. 118 OPS ekran göstergesi: Ⓐ Çarpma alanındaki engel algılandı. Ⓑ Segmentteki engel algılandı. Ⓒ Araç arkasında yoklanan alan.

Şek.. 119 OPS ekran göstergesi (Monochromdisplay): Ⓐ Çarpma alanındaki engel algılandı. Ⓑ Segmentteki engel algılandı. Ⓒ Araç arkasında yoklanan alan.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgileriniKonuya giriş
Optik park mesafe sistemi, park mesafe kontrolünün⇒ Park mesafe kontrolü devamıdır.
Fabrika tarafından montajlı radyo veya yön bulma sistemi ekranında, araç arkasında bulunan sensör tarafından taranan alan gösterilir. Potansiyel engeller araca göre görüntülenir .
FonksiyonDavranış
Göstergenin açılması:Park mesafe kontrolünün ⇒ Park mesafe kontrolü açılması OPS otomatik olarak aktif
Göstergenin manuel kapatılması:Fabrika tarafından montajlı radyo veya yön bulma sisteminde bir alan seçim tuşuna basın.
VEYA: fonksiyon tuşu m/k/n447MK ya da ekrandaki RVC 'ye dokunun.
Göstergenin otomatik kapatılması:10 - 15 km/saat (69 mph) üzerinde hızla ileri sürüş yapın.
VEYA: Geri vitesten çıktıktan 10 sn. sonra
Taranan alan
Aracın arkasında 160 cm mesafeye kadar ve kenarlara 60 cm mesafeye kadar olan alandaki engeller algılanır ⇒ Şek.. 118C⇒ Şek.. 119 ve Ⓑ
Ekran göstergesi
Gösterilen grafik denetlenen alanları birkaç segment içinde gösterir. Araç engele ne kadar yaklaşırsa gösterilen araçtaki segment o kadar yakına doğru hareket eder ⇒ Şek.. 118B⇒ Şek.. 119 ve Ⓐ Sondan bir önceki segment görüntülendiğinde çarpma bölgesine ulaşılmış demektir. Sürüşe devam etmeyin!
Aracın engele olan uzaklığıAkustik sinyalRenkli ekranda: Algılanan engelde segment renkleri
Yakl. 31 – 160 cmarka alandaAralıklı sesSarı
Yakl. 0 – 30 cmarka alandaKesintisiz sesKırmızı
Fabrika montajlı römork düzeneğine sahip araçlarda sürekli ses için mesafe aralığı büyür.
Römork kullanımında
Fabrika montajlı römork düzeneğine ve elektrik bağlantısı olan römorka sahip araçlarda ekranda ilgili grafik gösterilir. Aracın arkasındaki mesafe değeri gösterilmez.
Park mesafe kontrolününü sessize alın.
Bilgilendirici sistemde m/k/s011MK⇒ Şek.. 118 fonksiyonel yüzeye basıldığında Park mesafe kontrolü uyarı sesi kapatılabilir. Uyarı sesinin tekrar açılması için fonksiyon alanına tekrar basılmalıdır.
Park mesafe kontrolü kapalıyken tekrar açıldığında ses kapatma kaldırılır. Arıza mesajları kapatılamaz.

UYARI
Ekranda gösterilen şekillere dalıp, trafikten uzaklaşmayın.

NOT
OPS sisteminin bir engele doğru sürüşte otomatik açılması sadece hızın 10 - 15 km/sa. (6 - 9 mph) altına inmesi sonrasında gerçekleşir. Gösterge basılarak geçildikten hemen sonra, kontak kapatılmalı veya açılmalı veya hız düşürülmeli veya arttırılmalıdır.

Volkswagen sisteme, fonksiyonlarına alışmak için park mesafe kontrolü ile trafiğin yoğun olmadığı bir bölgede veya park alanında, alıştırma yapmanızı önerir.

Fabrika tarafından montajlı radyo veya yön bulma sistemi ekranında gösterilmesi, sensör tarafından taranan alana kadar 5 sn. sürer.

Hız sabitleme sistemi (CCS)


 Konuya giriş

Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Hız sabitleme sistemi (CCS), kişisel kaydedilen hızı ileri sürüşlerde yakl. 20 km/sa'den (12 mph) itibaren sabitler.
Fren müdahalesi ile değil, CCS sadece gazı keserek geciktirilir. CCS sistemi, rampa inişlerinde aracın hızını sabit tutamaz. Aracın kendi ağırlığından dolayı hızı artacaktır. Vites küçültün ve aracı ayak vitesi ile frenleyin .
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:



UYARI
Yeterli mesafe ve sabit hızla sürüş yapmak mümkün değilse hız sabitleme sisteminin kullanılması kaza ve ağır yaralanmalara neden olabilir.
  • CCS'yi yoğun trafikte, çok düşük mesafede, dik, virajlı ve karlı, buzlu, sulu gibi kaygan yollarda ve kalabalık yollarda kullanmayın.
  • CCS'yi kesinlikle eğimde veya stabilize olmayan yollarda kullanmayın.
  • Hızı ve önde seyir halindeki araca olan güvenlik mesafesini her zaman görüş, hava, yol ve trafik durumlarına göre uyarlayın.
  • İstenmeyen hız ayarını önlemek için CCS daima kullanımdan sonra kapanır.
  • Mevcut yol, trafik veya hava şartlarına göre kayıtlı olan hız yüksekse, kaydedilmiş olan hızı aktif hale getirmek tehlikelidir.
  • CCS sistemi, rampa inişlerinde aracın hızını sabit tutamaz. Aracın kendi ağırlığından dolayı hızı artacaktır. Vites küçültün veya aracı ayak vitesi ile frenleyin .

Kontrol lambası

Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgileriniKonuya giriş
Yanıyorolası nedenlerYardım
m/g/a052MG Hız sabitleme sistemi hızı ayarlar.
Kontak açıldığında fonksiyon kontrolü için bazı uyarı ve kontrol lambaları kısa süreli yanar. Birkaç saniye sonra sönerler.

UYARI
Yanmakta olan uyarı lambalarını ve metin mesajlarını dikkate almamak, trafikte yolda kalınmasına, kazalara ve ağır yaralanmalara sebep olabilir.
  • Asla yanmakta olan uyarı lambalarını ve metin mesajlarını yok saymayın.
  • Mümkün ve güvenliyse, en kısa sürede aracı durdurun.

NOT
Yanan kontrol lambaları ve mesajların dikkate alınmaması aracın zarar görmesine neden olabilir.

Hız sabitleme sisteminin kullanımı


Şek.. 120 Direksiyon kolonunda solda: CCS tuşları ve düğmeleri.
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgileriniKonuya giriş
FonksiyonDüğme konumu, düğme kullanımı ⇒ Şek.. 120Aksiyon
CCS'nin açılması.Düğme ② konumunda m/k/v042MKm/k/v041MK.Sistem açık. Hız kayıtlı olmadığından ayar yapılmaz.
CCS'nin aktifleştirilmesi.③ m/k/v046MKm/k/v032MKm/k/v047MKm/k/v135MKm/k/v137MK tuşuna basınGüncel hız kaydedilir ve ayarlanır.
CCS ayarı geçici olarak kapalı.Düğme ② konumunda m/k/v030MKm/k/v028MKm/k/v041MKm/k/v030MKm/k/v032MKm/k/v039MKAyar geçici olarak kapalı. Hız kayıtlı kalır.
Fren veya debriyaj pedalına basın.
CCS ayarı tekrar alındı.① m/k/v045MKm/k/v032MKm/k/v046MKm/k/v135MKm/k/v136MK tuşuna basınKayıtlı hız tekrar kaydedilir ve ayarlanır.
Kayıtlı hızı artırma (CCS ayarı sırasında).Kayıtlı hızı küçük kademelerle artırmak ve kaydetmek için tuşa ① m/k/v045MKm/k/v032MKm/k/v046MKm/k/v135MKm/k/v136MKkısa süre basın.Araç yeni kaydedilen hıza ulaşılana kadar ivmelenir.
Kayıtlı hızı bırakana kadar sürekli artırmak ve kaydetmek için tuşu ① m/k/v045MKm/k/v032MKm/k/v046MKm/k/v135MKm/k/v136MKuzun süre basılı tutun.
Kayıtlı hızı azaltma (CCS ayarı sırasında).Kayıtlı hızı küçük kademelerle azaltmak ve kaydetmek için tuşa ③ m/k/v046MKm/k/v032MKm/k/v047MKm/k/v135MKm/k/v137MKkısa süre basın.Hız fren müdahalesi olmadan gaz alımı ile yeni kayıtlı hız ulaşılana kadar düşürülür.
Kayıtlı hızı bırakana kadar sürekli azaltmak ve kaydetmek için tuşu ③ m/k/v046MKm/k/v032MKm/k/v047MKm/k/v135MKm/k/v137MKuzun süre basılı tutun.
CCS'nin kapatılması.Düğme ② konumunda m/k/v042MKm/k/v033MKm/k/v033MK.Sistem kapalı. Hafızaya kayıtlı hız silinir.
CCS ile rampa inişi
CCS rampa inişi sırasında araç hızını sabit tutmuyorsa aracı ayak freni ile frenleyin ve gerekirse vites küçültün.
Otomatik kapatma
Aşağıdaki durumlarda ayar otomatik olarak kapatılır veya geçici olarak kesilir:

  • Sistem tarafından CCS fonksiyonunu etkileyebilecek bir arıza tespit edilmiş

  • Uzun süre gaz verilerek kayıtlı hız üzerinde bir hızla sürüş yapıldığında.

  • Fren veya debriyaj pedalına basıldığında.

  • Vites değiştirildiğinde.

  • Hava yastığı tetiklendiğinde.

Lastik kontrol sistemi


 Konuya giriş

Bu bölümde aşağıdaki konulara ilişkin bilgiler bulacaksınız:
Tamamlayıcı bilgiler ve uyarı notları:








UYARI
Tekerlek ve lastiklerin uygun olmayan kullanımı lastiklerde ani basınç kaybına, çalışma yüzeyinin aşınması ve lastiğin patlamasına neden olabilir.
  • Düzenli olarak lastik basıncını kontrol edin ve daima verilen lastik basıncı değerlerini koruyun. Çok düşük lastik basıncı lastiklerin patlamasına neden olabilecek şekilde çalışma yüzeyinin aşınacağı ölçüde ısınabilir.
  • Düzenli olarak soğuk lastikte lastik basıncını kontrol edin. Gerekiyorsa soğuk lastikte lastik basıncını araca monte edilen lastikler için ayarlayın.
  • Lastikleri düzenli olarak aşınma ve hasar belirtileri açısından kontrol edin.
  • Monte edilen lastikler için izin verilen azami hızı ve taşıma yükünü kesinlikle aşmayın.

Lastik basıncının düşük olması yakıt tüketimini ve lastik aşınmasını artırır.

Sadece lastik kontrol sistemine güvenmeyin. Lastik basıncının doğru olmasını ve lastiklerde çizilme, yırtılma, balonlaşma gibi hasar belirtileri olmamasını sağlamak için lastikleri düzenli olarak kontrol edin. Lastiğin içine girmemişse yabancı maddeleri lastik profilinden çıkartın.

Lastik kontrol göstergesi kontrol lambaları

Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgileriniKonuya giriş
YanıyorOlası nedenler Yardım
m/y/v090MY Bir veya daha fazla tekerleğin lastik basıncı sürücü tarafından ayarlanan lastik basıncına göre büyük ölçüde azalmış veya lastikler yapısal olarak zarar görmüş . Ek olarak bir uyarı sesi duyulur ve gösterge tablosu ekranında bir mesaj verilebilir.m/r/a103MRSürüşe devam etmeyin! Hemen hızınızı düşürün! Mümkün ve güvenliyse, en kısa sürede aracı durdurun. Ani direksiyon ve fren manevrasından kaçının!
Tüm lastikleri ve lastik basınçlarını kontrol edin. Hasarlı lastikleri değiştirin.
Yanıp sönüyorOlası nedenler Yardım
m/y/v090MY Sistem arızalı.
Kontrol lambası yakl. bir dakika yanıp söner ve ardından sürekli yanar.
Doğru lastik basıncında kontağın kapatılıp tekrar açılması ile kontrol lambası yanmaya devam ediyorsa ve lastik kontrol göstergesinin sıfırlanması mümkün değilse, Yetkili Servise başvurun. Sistemi kontrol ettirin.
Kontak açıldığında fonksiyon kontrolü için bazı uyarı ve kontrol lambaları kısa süreli yanar. Birkaç saniye sonra sönerler.

UYARI
Farklı lastik basınçları veya çok düşük lastik basıncı lastik aşınmasına, araç kontrolünün kaybedilmesine, kazalara, ağır yaralanmaya ve ölüme neden olabilir.
  • Kontrol lambası m/k/v090MK yandığında aracı hemen durdurun ve lastikleri kontrol ettirin.
  • Farklı lastik basınçları veya çok düşük lastik basıncı lastik aşınmasını artırabilir, sürüş stabilizasyonunu kötüleştirir ve fren yolunu uzatır.
  • Farklı lastik basınçları veya çok düşük lastik basıncı lastiğin aniden devre dışı kalmasına, lastiğin patlamasına ve araç kontrolünün kaybedilmesine neden olabilir.
  • Sürücü aracın tüm lastiklerinde doğru lastik basıncının sağlanmasından sorumludur. Tavsiye edilen lastik basıncı bir etikette mevcuttur⇒ Tekerlek ve lastikler
  • Sadece tüm soğuk lastikler doğru lastik basıncına sahip olduğunda lastik kontrol sistemi doğru çalışır.
  • Yanlış lastik basıncı değerinin kullanılması kazalara ve lastik hasarlarına neden olabilir. Tüm lastikler yüke uygun olarak doğru basınca sahip olmalıdır.
  • Sürüşten önce tüm lastikleri daima doğru lastik basıncı ile şişirin.
  • Lastik basıncının düşük olması durumunda lastiğin yanaklarına daha fazla yük biner. Çok düşük lastik basıncı lastiklerin patlamasına neden olabilecek şekilde çalışma yüzeyinin aşınacağı ölçüde ısınabilir.
  • Yüksek hız ve aşırı yüklenme bir lastiği lastiğin patlamasına ve araç kontrolünün kaybedilmesine neden olabilecek şekilde fazla ısınmasına neden olur.
  • Çok düşük veya çok yüksek lastik basıncı lastiklerin kullanım ömrünü kısaltır ve araç sürüş davranışını etkiler.
  • Lastikler düşük düz değilse ve bir tekerlek değişimi hemen gerekli değilse düşük hızla en yakın Yetkili Servise sürün ve lastik basıncını kontrol ettirin ve düzeltin.

UYARI
Yanmakta olan uyarı lambalarını ve metin mesajlarını dikkate almamak, trafikte yolda kalınmasına, kazalara ve ağır yaralanmalara sebep olabilir.
  • Asla yanmakta olan uyarı lambalarını ve metin mesajlarını yok saymayın.
  • Mümkün ve güvenliyse, en kısa sürede aracı durdurun.

NOT
Yanan kontrol lambaları ve mesajların dikkate alınmaması aracın zarar görmesine neden olabilir.

Kontak açıkken çok düşük lastik basıncı algılanırsa bir akustik uyarı sesi verilir. Sistem arızasında akustik uyarı verilmez.

Stabile olmayan yollarda uzun süreli sürüşler veya sportif sürüş tarzı lastik kontrol göstergesini geçici olarak devre dışı bırakabilir. Kontrol lambası bir fonksiyon arızası gösterir fakat yol durumu veya sürüş tarzı değiştiğinde veya kontak kapatılıp tekrar açıldığında söner.

Lastik kontrol göstergesi


Şek.. 121 Ön yolcu tarafındaki eşya gözünde:Lastik basıncını ayarlama tuşu
Önce yönlendirici bilgileri ve güvenlik bilgileriniKonuya giriş
Lastik kontrol göstergesi, ABS sensörleri yardımı ile devri ve bununla birlikte her tekerleğin dönme çevresini karşılaştırır. Bir veya daha fazla tekerleğin dönme çevresi değiştiğinde bu, gösterge tablosundaki lastik kontrol göstergesi ile belirtilir.
Dönüş çevresinin değişmesi
Lastiğin dönme çevresi aşağıdaki durumlarda değişebilir:

  • Lastik basıncı manuel değiştirildiğinde.

  • Lastik basıncı çok düşükse.

  • Lastikler yapısal hasara sahipse.

  • Araç tek taraflı yüklenmişse.

  • Bir aks üzerindeki tekerleklere, örneğin; yüksek yükte aşırı yüklenilmişse.

  • Kar zincirleri monte edilmişse.

  • Küçük ebatlı stepne monte edilmişse.

  • Aks başına bir tekerlek değiştirilmişse.
Lastik kontrol göstergesi m/k/v090MK belirli koşullar altında geç gösterilebilir veya hiç gösterilmeyebilir, örn. sportif sürüş tarzında, kış koşullarında, stabil olmayan yollarda veya kar zincirleri ile sürüşlerde.
Lastik kontrol göstergesinin kalibrasyonu
Lastik basıncı değiştirildiğine veya bir ya da daha fazla lastik değiştirildiğinde, lastik kontrol göstergesi yeniden kalibre edilmelidir. Bu, tekerlek yerlerinin değişimi için de geçerlidir, örn. önden arkaya

  • Kontağı açın.


  • VEYA: Donanıma bağlı olarak gösterge tablosundaki Reifendruck "Lastik basıncı" menü maddesini çağırın ve yeni lastik basıncını kaydedin ⇒ Volkswagen bilgi sistemi.
Sistem normal sürüş işletiminde sürücü tarafından doldurulan lastik basınçlarına ve monte edilen lastikleri kalibre eder. Farklı hızlarda uzun bir sürüşten sonra öğretilen değerler kaydedilir ve denetlenir.
Örn. yüksek yüklemede tekerleklerin ağır yük altında kalması durumunda, lastik basıncı kalibrasyondan önce tavsiye edilen tam yük lastik basıncına çıkartılmalıdır ⇒ Tekerlek ve lastikler.

UYARI
Lastik kontrol göstergesi ayar tuşunun yanlış kullanımı lastik basınç göstergesinin yanlış uyarı vermesine veya riskli oranda düşük lastik basıncında uyarı vermemesine neden olabilir . Ayar tuşuna basmadan önce tüm tekerleklerdeki lastik basıncının doğru olmasına dikkat edin.

ESP veya ABS bir arızaya sahipse lastik kontrol göstergesi çalışmaz ⇒ Frenleme, durma ve park etme

Çok düşük lastik basıncı uyarısı verildikten sonra lastik kontrol göstergesi ⇒ Şek.. 121 tuşu üzerinden tekrar kalibre edilmeden önce araç yaklaşık bir dakika durdurulmalı ve hareket ettirilmemeli veya kontak kapatılıp tekrar açılmalıdır.

Kar zincirlerinin tekerlek çapını büyüttüğünden, kar zincirleri kullanımı sırasında arıza göstergesi belirebilir.

KAYNAK : binekapps.vw.com.tr/








Bizi Takip Edin

Share

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder